2012-12-19

Stensbrogaard - Julestout

Förra året var första gången jag fick prova öl från detta danska bryggeri. Efter det har jag gett på mig på dem igen och är troligen lika nollställd i år igen som jag var då vid första tillfället. Ett bryggeri som behagat att göra ett öl enbart för sushi. Det ölet är ett av de vidrigaste jag någonsin provat och det är därmed med lite skräckblandad förtjusning jag ger mig på detta öl. En kul sak med Stensbrogaard är att de odlar i stor mån sin egen humle.
 
En svart kreation med ett fint brunt skum som snabbt flyter bort.
 
Doftar som ljuvaste choklad! Sköna russintoner i doften. Vissa toner av aprikos i övrigt är det rostat och en lakrits ton från stjärnanis.
 
En riktigt härlig chokladsmak. Sköna russintoner som får det att dra åt romerska bågar. En del smak av anis och kryddnejlika. Rostad, utan att smaka kaffe men det blir en snabb rökt smak. Viss vinositet i slutet av smaken, men det är inte alls något negativt. Riktigt trevlig efterbeska av mörk choklad.
 
Ett öl man verkligen kan mysa upp sig i soffan med. Inte så kraftigt som andra, men väl så smakrikt och trevligt.
 
Julölsindex 8 /10
Pris 55 kr 500 ml
Finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: