2010-10-26

Ölråd: 101022 Olsson - Westvleteren 12, Poperings Hommelbier, Mikkeller 10, Mikkeller Stella 1

Förra fredagen var det åter dags för Ölråd, dvs en nördig ölprovning. Kvällens värd var Olsson. Eftersom vi båda var i Belgien i somras och lyckades få tag i en del flaskor av Westvleteren 12, så tyckte vi att det var dags för de 4 övriga Ölrådsmedlemmarna att få smaka detta mytomspunna öl. Så jag erbjöd en av mina flaskor och Olsson en av sina. Sen delade vi broderligt.
Westvleteren 12 ligger på stadig förstaplats på ratebeer och beeradvocate tillsammans med Närke Kaggen Stormaktsporter. Två vitt skilda öl, men ändå "de bästa ölen i världen" enligt många.
Efterfrågan är enormt större än tillgången och att köpa dem är ett rent helvete. Telefonköer vissa utvalda dagar  när man ska ringa till klostret och boka,och man måste hämta upp på plats om man nu inte vill pynta 300 kr + per flaska.
Vad tyckte vi då?

Westvleteren 12
10.2%
Land: Belgien
Pris: Varierar kraftigt. I Belgien på klostret betalade vi 3 euro styck. På pubar (de fåtal som har den över huvudtaget) har jag sett att de kostat mellan 300-500 kr / 33 cl.


Henning:
Denna doft är som direktsänt från himmelen, och smaken är fantastiskt och en komplett smakupplevelse. Den har en fantasktisk eftersmak som studsar länge på tungan. En underbar kolsyra, en härlig maltighet och en väldigs skön syrlighet.
Denna öl är balanserad och bara underbart bra!
Betyg: 9

Balder:
Jag fick äran av att öppna en av dessa flaskorna. Direkt så kände jag doften. När den slogs upp i glaset så kände jag en viss doft av fikon. Smaken är av lite fikon i bakgrunden precis som doften hintade om. Russinmaken som ligger där och håller uppe hela smaken är precis perfekt, så är även eftersmaken. En eftersmak som man sällan känner i en belgisk öl. Nyckeln till ölet är balansen, helt otrolig! Julig någon? Problemet för mig är att jag tycker att den är aningen för söt.
Betyg: 8

Olsson:
Kraftig och välbalanserad doft med inslag av anis. Redan i doften känns det balaserat. Det finns något i doften som man inte kan identifiera, och detta återkommer i smaken också. Där är något som man inte riktigt kan beskriva. Men bra känns det i alla fall. Den kraftiga alkoholstyrkan känns inte i smaken, men den känns i magen och hjärtat. Det värmer fint. Det känns svårt att betygsätta en öl som anses vara världens bästa i ölosfären. Men det är jäkligt bra. Framför allt eftersmaken, som är helt gudomlig. Bästa belgaren jag smakat i alla fall. Kanske även världens bästa öl.
Betyg: 10

Eberlund:
Visst, den smakade gudomligt på Café In the vrede i sommarsolen.  Men det gör den fortfarande. En maltig doft, smaken är avrundad, söt, fruktig, och aningen syrlig. Alkoholen märks inte alls tycker jag. Vissa anistoner i smaken. Eftersmaken är nog det bästa, den hänger kvar i minuter till skillnad från många andra belgare. 11cl räcker länge. Blonden är en grym blond, 8:an är fin och annorlunda och 12:an är i en klass för sig och det finns anledningar till att den toppar listorna på interwebben. Finns bara ett betyg att ge denna. Visst, inte lika smakrik som nån maffig imperial stout men det är helt olika öl. Denna är bäst på den den försöker vara.
Betyg: 10

Röstlund: Rund mysmäktig doft som omfamnar näsan. Helt perfekt fyllighet, lite fruktig eftersmak och en välavvägd sockersötma. Riktigt fin öl.
Betyg: 9

Ekström: Uppbyggnaden av förväntningarna kring denna ölen har varit enorma och utanför denna jord. "Världens godaste" öl har den kallats... kan vara pga att jag är trött och bakis sen gårdagens festande med jobbet men denna öl är nog tyvärr inte den godaste som jag har druckit! Den är väl balanserad och smakar som en belgisk quadruppel ska smaka,  lik La Trappe Quadruple, som ligger högt på min favoritlista. Den är väldigt god och den har klart förtjänat ett högt betyg men det är ju inte så konstigt pga att jag älskar belgisk trappist!
Betyg: 9


Genomsnittsbetyg: 9.1

Ja, ganska tydligt att vi tyckte att den klarar hypen. En ganska unik öl i sitt slag och den kan rekommenderas från hjärtat om man någonsin får chansen att smaka. Som sagt, det räcker fint att dela en 33 cl på 3 personer för att få uppleva det.

Efter denna magnifika inledning var det dags för nästa öl, även den belgisk och inhandlad under vår resa. Popering ligger i samma trakter som Westvleteren gör och det odlas en hel del humle där. Bryggeriet Van Eeke som gör denna gör den med sin egenodlade humle om jag förstått det rätt.

Poperings Hommelbier
7.5%
Land: Belgien
Pris: 10 kr

Vad tyckte vi då?


Olsson:
Spännande med en så humlad öl som inte är humlad med de klassiska humlesorterna som återfinns i amerikanska humlekraftiga öl. Själva ölen är känns bra, men inte jättebra. Frisk och lite järnig smak. Doften är inte så humlekraftig, men den har en fin beska.
Betyg: 7

Eberlund:
Hyfsat intetsägande öl med väl dold alkoholprocent. Belgarna är ökänt grymma på det som vi alla vet. Tycker inte det är så värst humligt men belgarna är ju ökänt kassa på det som vi alla vet. Lättdrucket, aningen metalliskt kanske. Efter ordbajsandet på förra omdömet räcker det här som omdöme på denna.
Betyg: 5

Röstlund:
Helt ok. Bra kropp med den typiska belgojästsmaken. Ganska frisk och lite jordig.
Betyg: 5

Ekström:
Faktiskt en god öl, tycker att den är ganska lik en weissbeir. Mycket kolsyra, lite för mycket kanske... Som en veteöl så har den även smaker och dofter av skumbanan. Man märker inte alkoholen i denna ölen, skulle vilja skapa en kategori av öler som heter "sneaky-beer", öl man kan dricka massor av med en hög dold akohol halt så man riskerar att bli skitfull och man inte vet om det!
Betyg: 6


Henning:
Bryggare som gör sin grej uppskattas av Henning. Detta öl har en egen karaktär och en väldigt genuint recept. Du hittar jästdoft, citrus-toner och en belgisk känsla. Detta öl gör sig bäst på en skum kvarterskrog i Benelux.
Betyg: 6

Balder: Detta är en blandning av lager och billig Chimay! Skål!
Betyg: 5

Genomsnittsbetyg: 5.6


Med Balders "citat" av Ekströms recensioner när vi började detta för snart två år sen går vi raskt vidare till nästa öl som skulle provas! Ekström har växt som ölnörd sen citatets ursprung :)



Mikkeller 10
6.9%
Land: Danmark
Pris: 30 kr

Mikkel 10 är vad Mikkeller kompletterade sin Single Hop serie med. De gjorde 10 olika öl med 10 sorters amerikansk humle. Mikkeller 10 är den som innehåller samtliga 10 sorters humle.

Balder: Hop juice! Jag var ett stort fan av Mikkellers single hop serie när den kom. Framförallt var jag väldigt glad för Warrior och Tomahawk. En blandning av dem hade kanske varit gott, fast jag tycker att dom nog är bäst själva. Mikkeller är precis så extremt som det bara ska vara. Coolt, gott och uppfriskande.
Betyg: 7

Eberlund:
Gillar vissa av single hop varianterna bättre. Denna är ändå en helt reko IPA. En hel del restsötma, såklart massor med humle men inte så spännande egentligen. Bara reko.
Betyg: 6

Ekström:
Mikkeller har faktiskt lyckats koka ihop en bra IPA, ser det framför mig när Mikkel själv dansar kring en stor kittel och tjuter "Hop juice!". Stark beska och en stark ton av citrus och kanske lite grape som Röstlund påpekade. Det finns mycket dåliga ipor där ute men denna är klart långt över medel.
Betyg: 6

Henning:
Humle humle och hummmmmle. Fantastiskt goda smaker för även den mest kräsne ölsdrickaren. Jag tycker at Mikkeller har lyckats med att göra ett extremt öl, igen. Därför att denna öl tar dig på en smakresa utan dess like. Gott!
Betyg: 7

Olsson:
Känns så typisk för Mikkeller. All in och all in samtidigt. Men det smakar faktiskt bra, men jag kan uppskatta singel hop-serien en och en, eftersom man kan känna karaktären för den enskilda humlesorten. Men vafan, det smakar jäkligt bra, så jag klagar inte. Hop juice!
Betyg: 7

Röstlund:
Humlekick. Doftar underbart, första smaken är mycket grapefrukt sen följer hela citruskostcirkel och slutar i en tallskog med lite besk kåda(?). Rolig öl från humleknarkaren Mikkeller.
Betyg: 7

Genomsnittsbetyg: 6.6

Sista ölet för kvällen var ännu en Mikkeller. Senaste två åren har Mikkeller bryggt en öl inför Copenhagen Beer Festival. Den första, Stella 0, provades på mitt Ölråd som ni kan läsa om här om ni vill.

Lite annorlunda öl än sist. Men vad tyckte vi om den?

Mikkeller Special Festival Edition Stella 1
8.4%
Land: Danmark
Pris: Får återkomma med det, minns inte riktigt. Men tror det var runt 200 kr (150 cll).

Och ungefär nu märkte jag att det luktade bränt från köket. Lyckades bränna sönder riset totalt under tiden jag satt här och skrev. Lätt att tiden springer iväg.... men åter till ölen.


Henning:
Detta öl är en kraftfull porter med humle och väldigt komplexa toner. Jag har sällan druckit öl som har den här märkliga smaksammansättningen. En härlig mörkbrun färg och en kraftig smak som säkert hade vunnit på att lagras. Detta öl är konstigt och sannerligen unikt. Kaffetonerna kommer 2 minuter efter de övriga eftersmakerna. Förtrollande gott.
Betyg: 6

Olsson:
Ganska tillbakahållande choklad- och kaffetoner. Det känns mest rostat och väldigt humlat. Det känns som en porter från Mikkeller, helt enkelt. Eftersmaken är ganska ihållande och rökig. Hade Mikkeller och eller eller? (Ingen förstod den ordleken. reds anmärkning) gått bort hade det nog stått humle på gravstenen.. Med andra ord: Det hela känns humlat.
Betyg: 7

Balder:
Detta ölet känns inte riktigt färdigt. Ge det några år och den kommer att bli klockren. Men nu saknar den tyngd och det är för mycket Mikkeller (läs humle) över ölet. Saknar cholkad och en hel del kafferost. Men misströsta inte, detta är en bra rökporter. För rökighet är något av det som karaktiserar ölet. Betyget blir inte riktigt efter vad den smakar nu utan en blandning av vad den kan tänkas att smaka.
Betyg: 8

Eberlund: Saknar de övertydliga smakerna jag vill ha i en porter om jag ska gilla det. Lite rökigt och aningen för humlat för min smak. Lite kaffe som väntat, kunde varit mer av den varan. Sen gillar jag om det är mer chokladigt. Men jag är väldigt kräsen med mina porters/stouts. Bäst före datumet på flaskan sträcker sig 10 år fram och om man gett den några år så kunde det blivit bättre kan jag tänka mig. Om humlen taggat ner lite vid det laget...
Betyg: 6

Ekström: Stout juice!! Mörk, lagom kraftig och fyllig. I början var smakerna väldigt dolda men om man ger den några sekunder så kommer den rökigt smaken och en väldigt stark korvsmak! Balansen mellan kaffe och choklad är inte så välbalanserad som jag hade önskat och tappar lite i poäng pga detta! Men i övrigt en god öl.
Betyg: 6

Röstlund:
Humle är trevligt, men det passar inte med för mycket i allt. En god imperial porter, där eftersmaken är det bästa; först lite rökig beska och efter cirka en minut slår det volt i munnen och kakao och kaffesmaker åker fram.
Betyg: 6

Genomsnittsbetyg: 6.5

Vilket ger slutsatsen att Stella 0 var godare.

Det var allt för det Ölrådet. Vi kom tillsammans fram till under ännu en sofistikerad ölprovning att Westvleteren 12 står högt på listorna på egna meriter och hypen är bara en bonus. Vi kom även fram till att ost fortfarande är sjukt gott ihop med öl... Så om det fortfarande finns någon som tycker ost och vin är gott så prova ost och öl. Mycket godare....

Dessutom är jag intresserad av kommentarer från andra som druckit 12:an? Håller ni med i våra omdömen eller har ni andra synpunkter? :)

Nästa Ölråd blir hos Röstlund den 4:e december.

4 kommentarer:

Patrik sa...

Hittade en 12:a på Fish&Beer så den inhandlades såklart. Direkt efter ankomst till Sverige så hämtades det 4st finglas och därefter gick vi (4pers) iväg från tjejer och barn ner till en liten brygga där vi satt och njöt av varenda droppe. Så ja, den fick 10p av mig.

Balder sa...

Jag måste erkönna att det nästan är lite pinsamt att jag bara gav den en 8a. Jag har nog sett fram emot den för mycket.

Almryd sa...

den är fin. som tur är har jag 5 flaskor till :) frågan är bara när man ska dricka det

Almryd sa...

fattar inte balder.. du hade sett fram emot dne för mycket och gav bara den en åtta? får inte ihop det riktigt :)