2010-10-31

Boris vs Doris

Då var det dax för en gammal Versus igen. Denna gången är det de två syskonen Boris och Doris från Hoppin frog. De riktiga namnen på dessa namnen är
B.O.R.I.S. the Crusher och D.O.R.I.S. the Destroyer.



Vi börjar med storebror:
B.O.R.I.S. the Crusher, (Bodacious Oatmeal Rusian Imperial Stout)
Land: USA
Alkohol: 9,4%
Är enligt beskrivningen på flaskan en öl som kommer att krossa dig likt ingen annan öl och att detta är farfar av alla souter. Ska vara välrostad öl med en stor kropp, robust men med en bra balans.

Och så lillasyster:
D.O.R.I.S. the Destroyer, (Double Oatmeal Rusian Imperial Stout)
Land: USA
Alkohol: 10.5%
Är enligt beskrivningen på flaskan ännu mörkare, mer humlad och starkare än Boris. En torrhumlad stout dessutom.

Utseende:
Både Boris och Doris är helt och hållet helt svarta med en mindre krona (troligen på grund av att det står på flaskan att man ska hälla upp väldigt försiktigt). Färgen på skummet är det som varrierar lite. Boris skum är mörk mörk brunt och Doris skum är lite ljusare. Det blir oavgjort i utseendet. 1-1

Doft: (jag är aningen förkyld så det är inte mitt bästa luktsinne som bedömmer)
Doften av Boris påminner en del om kaffe, vilket man mer eller mindre räknat ut tidigare. Men doften är faktisk väldigt intressant, jag känner många andra dofter trots min förkylning. Något sött, liknande melass. Troligen även lite vanlij i botten.

Doften av Doris är som sin bror, men den är friskare av humlen och mindre av kaffet och sötman.

Vinnare får nog faktiskt bli Boris, men det är tight
Ställning: Boris 2-1 Doris

Smak:
Boris är precis som sin doft, en extremrostad bryggd. När jag tog första klunkarna var jag mycket besviken. Men då var nog ölet för kallt. Det fick inte stå ute till rätt temperatur riktigt i rätt tid, minuspoäng till mig själv! Men när den kommer till rätt temperatur är den helt plötsligt fortfarande en extrem rostad brygd! Men nu kommer även de andra smakerna fram. Choklad, vanlij, melass, och vete såklart! Men i slutet när ölet verkligen började komma ner i tempen så dök det upp en mycket välkommen mild rökighet. Balansen som man läser om på flaskan är verkligen dess bästa egenskap. Alla smakerna bindes ihop på ett otroligt vis!

Doris har en mildare framtoning, att den ska vara mycket mer humlad som den utlovar märker jag inte alls. Den drar väl bort en hel del av den rostade smaken. Men det gör faktiskt ölet ännu godare. Att det är 1.1% extra alkohol är inte heller påtagligt. Man märker inte av någon alkohol i något av ölen. Så det är ett plus för Doris. Doris är mycket tunnare än sin bror, men är precis lika balanserad. Mindre komplexitet skulle jag nog vilja säga. Men smaken är faktiskt bättre.

Ställningen blir då
Boris 2-2 Doris.

Helhetsintryck:
När det är så här jämnt så får man gå efter smaken eftersom man inte kan jämföra etiketterna som är nästintill likadana. Om man gjort det hade Doris ändå vunnit. Doris kommer att vinna detta eftersom det är en rent ut sagt godare öl!
Boris var för övrigt den bästa Oatmeal stouten jag någonsin testat innan Doris kom fram dagen efter.

Slutställning:
Boris 2-3 Doris, Vinnaren är alltså D.O.R.I.S. the Destroyer, (Double Oatmeal Rusian Imperial Stout)

Inga kommentarer: