2010-10-11

Ölråd: 101008 Henning - Magic Hat #9, Karl Strauss Brewing Company Tower 10 IPA, Shipyard XXXX IPA, Stone 14th Anniversary Emperial IPA


I fredags hölls det åter igen ölprovning, dvs Ölråd. Denna gången var det Henning som stod som värd och alla var förväntasfulla på vad man skulle få smaka idag. Dagens tema var lite väntat USA, eftersom Henning nyligen kom hem från en resa i Amerikatt.

Första ölet var en:

Magic Hat #9 - Not Quite Pale Ale
5.1%
Land: USA

Så här lät våra omdömen om denna öl som är "inte riktigt som en pale ale".

Olsson:
Härligt ljus och orange i färgen. Ingen som helst grumlighet och en mycket tydlig doft av godisaprikoser. Viss maltighet i doften, även om aprikosdofterna tar över väldigt mycket. Aprikosen kommer tillbaka i smaken också. Det känns spännande, men aprikossmaken är så tydlig att det nästan blir för mycket. Men bara nästan.
Betyg: 6

Eberlund:
Klar ljus färg. Extremt tydlig aprikosdoft och smaken är den samma. Gott är det, dock lite sliskigt på nåt sätt. Men kanske optimal pool-öl när det är varmt. Njae, ingen favorit så men lite annorlunda på ett bra sätt.
Betyg: 6

Balder:
Jag har haft fördelen av att ha druckit denna ölen på fat, i USA. Då var den bättre. Mycket fylligare och faktiskt rent av godare. Denna ölen påminner om en farmhouse ale, smakar mycket aprikos och vitpeppar. Det är nog allt den smakar. Kanske skulle varit en aning mindre kolsyrad.
Betyg: 4

Ekström:
Mmmm vad denna var söt och len i munnen, aprikosen ger en härlig sommar känsla som får mig att längta tills varmare tider! Denna öl är nog mer att föredra under sommaren då den är en ordentlig törstsläckare... När jag dricker mer så inser jag att aprikosen tar över och kan bli lite för mycket, mycket fokus på fruksmaken helt enkelt! Inte så tydliga toner av malt och humle tycker jag, klart drickvärd ändå. Perfekt med kolsyra.
Betyg: 4

Röstlund:
Doftar aprikos, lite humle och lite mer aprikos. När man smakar så är det ganska milt, humlen lyser lite med sin frånvaro.
Väldigt mild som sagt, på gränsen till tråkig.
Betyg: 4

Henning:
En gyllene kopparfärg och ett härligt mjukt skum möter dig i denna mystiska brygd. Jag som provat denna öl på fat i NY blev inte besviken på dem jag tog med hem heller. En god maltig och fruktig smak, som bäddas in i en skummig kropp. Detta är ett öl som du kan dricka många av, och bra live-musik hör till. Smiths bar flashbacks. Detta öl får en klar 5a.
Betyg: 5

Genomsnittsbetyg: 4,8


Sedan gick vi snabbt vidare till nästa öl. Nu blev det en:


Karl Strauss Brewing Company Tower 10 IPA
6.5%
Land: USA

Våra omdömen:

Olsson:
Härlig kopparfärg och vitt, fint skum. Humlearomerna tar helt över doften. Smaken är dock mer maltig. Det hela känns lite roligare än många klassiska amerikanska IPA. Det känns som en genre som antingen kan chocka en med en jävulusisk humlebomb eller med en balans mellan maltigheten och humlesmakerna. Detta känns som något så ovanligt som en amerikansk IPA med mycket humle, som fortfarande har fin balans gentemot malten. Det uppskattas!
Betyg 7

Eberlund:
Snygg flaska!
Betyg: 7


Ekström:
Doften är helt enormt ljuvlig i börja, direkt när man öppnade flaskan kände man att detta öl skulle vara något speciellt! humle, malt och en ton av tja jag vet inte riktigt! Första smaken levde upp till förväntningarna och jag blev inte besviken... Meeeennn ju mer jag dricker så mattas efekten av och alla de smaker jag kände i början dör allt snabbare än jag hade hoppats! Den klassiska smaken av en ipa gör sig väl påmind och som den suckern jag är för en god IPA så gillar jag den ändå...
betyg: 6

Henning:
Mumma! Den här ölen gör inte mig besviken, då jag inte är hardcore IPA-älskare. Den milda humle och balanserade maltsmaken passar mig som hand i handske. Doften är sur och härlig, smaken tumlar runt och lämnar en söt grapefrukt-aktig torrhet. Ölen är suverän på egen hand och passar säker annars bra med japansk mat eller några lättkryddade tillbehör.
Betyg: 7


Röstlund:
Wow! Vilken humlekick i näsan. Doften lämnar nästan inget åt fantasin, smaken är lite lugnare, men riktigt fin.
Tungan blir lugnt nerbäddad i humlehimmlen. Stor kropp för en "enkel" IPA.
Betyg: 7

Balder:
Hop juice! Jag gillar det. Jag tillhör den sorten av människor som gillar väldigt smakrika öl. denna är i den kategorin. Jag tycker nog att den blir bättre med lite värme, men då har den tappat lite i kolsyran. Synd. Ölet i sig har en mycket frisk och härlig smak, väldigt fruktig och man känner en touch av skog. Måste bara tillägga att flaskan i sig slog mig direkt med sin coola etikett. En pappaktig etikett med en bild på ett badvaktsbås (ett sånt på styltor man ser i Baywatch) i bakgrunden av det är det en liten klase humlekottar.
Betyg: 7

Genomsnittsbetyg: 6,8

Sedan gick vi ännu raskare över till tredje ölen!


Shipyard XXXX IPA (Pugsley's Signature Series)
9.25%
Land: USA


Balder:
Läs mitt förra. SMAKRIKA öl!! Detta, en käftsmäll (liknande den jag fick av Olsson för att jag glömde att sätta igång skobåtslampan. Ölet är så nära perfektionen av en tia.
Betyg 9.

Ekström:
detta var fan en god IPA! denna ölen sticker ut otroligt mycket mer än en "vanlig" pale ale och smaken framhävs otroligt mycket! Mycket bra smak och jag är otroligt imponerad av denna brygd... Alla klassiska karaktärer är där och de gifter sig som en bra marin diesel och tjock olja och bildar en härlig cocktail!
betyg: 8!

Röstlund:
Undertryckt packad humlestyrka. Dipa är en favvo, den här gör en inte besviken.
Betyg: 7

Olsson:
En jäkla massa humle. klassisk amerikansk humlebomb. vet inte hur man kan överraska, men å andra sidan är det så gott som alltid bra. Klart slut.
Betyg 7


Eberlund:
Luktar mindre än den förra, smakar mer. Gillade den förra bättre faktiskt. Behaglig beska med avrundad smak, men känner inte att detta är så superspeciellt, druckit många bättre IPA's. Dock inget fel på den, balanserad och bra men kunde gjort större intryck. Delar på en flaska (655 ml) på tre personer och jag känner mig nöjd eftersom där inte finns några överraskningar och inget som gör att jag gillar den mer för varje klunk.
Betyg:5

Henning:
Pugsley gör här en humlebomb som sköljer över dig en kaskad av Ipa-känslor. Denna öl passar perfekt att dela på och du får slurka i dig den i små härliga klunkar. den här ölen smakar gott men har för lite kropp. Jag ger betyget 4.
Betyg: 4

Genomsnittsbetyg: 6,7


Sen var det en sista överraskningsöl. Normalt säger vi ju att vi ska ha 3 öl att prova men på senaste tiden har vi alla varit ganska ivriga av oss så det blir ofta fyra stycken ändå. Den sista som testades i fredags var:


Stone 14th Anniversary Emperial IPA
8.9%
Land: USA

Olsson:
Far åt helskotta. Jag har alltid sett Stone ruination som något extremt. Men detta är fanken av en annan värld. Jag kan uppskatta överväldigandeheten, men hantverket känns så jäkla all in. Inte så komplicerat kanske, men det berör!
Betyg 7


Henning:
Smack! EIPAn hittar dig som ett bouleklot i pannan. Fantastiskt kraftig som man också hade kunnat räkna med från STONE, den var dock lite rundare när jag drack den på fat på på Lucky Baldwins i Pasadena, CA. Gul och härlig färg, citrondoftande och kryddig med smak av humleklasar i massor. Denna öl ska du rocka loss till!
Betyg: 8


Röstlund:
Woow wooow wooooow! Mer humle går nog inte att få ner i en flaska. Doftar ganska mycket clementin och det är grymt. Smaken är fräsch humle all the way. Efter all fräsch humle kommer en mysig men lite stickig beska och får dig att vakna upp.
En grym öl som är riktigt extrem.
Betyg : 8

Ekström:
Väldigt pepprig doft och den sticker i näsan och luktar lite korv också! Lagom kolsyrad men smaken är för pepprig och dödar tyvärr mina smaklökar... Ändå lite halvdrickbar om inget annat finns och dricka!
Betyg: 4

Balder:
Humlebomben Allan! Men den bär med sig något citrusaktigt, men ändå sött. Jag måste säga att jag är positivt överraskad. Betyget blir därför en blyg åtta, nu är det i underkant, men en sjua är för lite.
Betyg: 8

Eberlund:
Mycket humle idag. Tydligt tema. Dock inga favoriter för mig. Jag saknar "Den Underbara Doften" i alla vi druckit idag. När en IPA är torrhumlad på ett vis så den luktar riktigt färsk blommig humle, har inte känt det direkt i någon av dessa IPA's idag. Kanske mest i denna sista öl, men inte som jag vill ha det. Det ska mycket till för att jag ska älska en IPA. Denna lyckas inte heller. Smakmässigt är det extremt humligt, maffig humlebeska om ändå inte känns helt övergjord. Kan tänka mig denna öl är en superfavorit hos många andra, men den personliga smaken är som Grand Canyon... delad. Tower 10 var bästa IPA'n för mig idag.
Betyg: 6

Genomsnittsbetyg: 6.8


Ja, det var allt som smakades och betygsattes denna gång. Mer om bara 2 veckor när Olsson håller Ölråd.

Priserna på dessa öl är lite okända eftersom Henning har dåligt minne. ;)

Inga kommentarer: