2010-10-15

Schneider Weisse Unser Aventinus framför brasan

Eller vad den nu heter.... Schneider & Sohn Schneider Weisse Unser Aventinus Tap 6 skulle den kunna heta för allt det står också på flaskan. Hur som helst... kvittar vad den heter exakt, de flesta kan nog ta reda på vilken jag menar om de undrar.

Lite öldrickande i stugan planerat i helgen.

Sitter vid en brasa som jag nyss tände eftersom jag på min knaggliga tyska vill få följande mening: "für die grossen Momente am Kamin", till "för de fina ögonblicken vid en kamin"... så då bör den passa vid en brasa också. Såvida mina tysk-kunskaper inte sviker mig totalt.

En vetedubbelbock på 8.2% utger den sig för att vara. Det stämmer säkert. När jag häller upp den är det första jag tänker "fy fan vilken äcklig färg". Den har en slags avloppsbrun grumlig färg, ser riktigt nasty ut. Så pass att om jag själv bryggt den så hade jag nog valt att göra den lite mer dunkel så man slapp se denna äckliga färg. Men utseende behöver ju inte spela roll, det är personligheten som räknas.

Lukten är rätt söt och jag tycker det luktar en del marsipan. Smaken är hyfsat vetetypisk. Lite syrlig med citrus och koriander. Lär väl inte vara nån koriander i den men jag tycker veteöl i allmänhet har vibbar av det. Sen kommer alkoholen, märks en del att den är på 8.2%. Insåg nu att den växer på en, tyckte den var rätt spritig först i eftersmaken men man vänjer sig (finns kanske en anledning till det). En knapp halvliter senare märker jag nu att det faktiskt inte är helt illa ändå. Eller så är det att jag hällde i fällningen på slutet som rundar av det hela lite. Dock lite alkoholbeska fortfarande och det kanske inte är så åtråvärt i en veteöl. Men just nu funkar den.

Som bras-öl.... hmm.. Njae, har en Malmö Brygghus Cacaoporter och en hederlig Chimay Blå ute på altanen som väntar på mig. Tror båda de gör sig bättre vid de sprakande flammorna. Eller så tar jag en Yeti som jag skrev om häromdagen. Kan inte gå fel.

Ännu en fulländad professionell ölrecesion fullbordad!
Trevlig helg!

(Finns i bolagets fasta sortiment, kostade 24.50 kr)

2 kommentarer:

Henning sa...

Använt den nya minidatorn? =) bra recension, själv har jag testat Mohawk Barley Wine ikväll, och blev inte besviken. kommer att inhandlas och lagras ;) /Henning

Anonym sa...

måste vara iskall, nästan så det blir is, väldigt god