2010-10-18

Ölprovning av batch 2 på Malmö Brygghus samt lite info om deras kommande julöl


Trevligt nog blev jag inbjuden till att deltaga i testpanelen på Malmö Brygghus idag. På schemat stod samma 5 ölsorter som funnits sen innan, dock med lite modifierade recept.

Första ölet som man fick i baren direkt när man kom in var deras veteöl. På bordet låg protokoll man skulle fylla i efterhand som det smakades. Satte mig ner vid en ledig plats och fick trevligt sällskap där under kvällen.
Ölen betygssattes i protokollet i olika kategorier, skala 1-5.

Utseende: Färg (ljust till mörkt) och skum
Doft: Intensivitet och friskhet
Smak: Sötma, beska, fyllighet, friskhet
Eftersmak: Sötma, beska, fyllighet, varaktighet

Samt betyg totalt, 1-10.

Första ölet var som sagt veteölet. Grundreceptet var det samma som innan, dock hade mängden pomerans minskat och det skulle vara lite mer estrar. Samma mängd koriander, men den var dock mald nu.

Färg: 2
Skum: 3
Doft, intensivitet: 2
Doft, friskhet: 3
Smak, sötma: 5
Smak, beska: 3
Smak, fyllighet; 3
Smak, friskhet: 4
Eftersmak, sötma: 4
Eftersmak, beska: 3
Eftersmak, fyllighet: 3
Eftersmak, varaktighet: 3

Lite orange färg, tydligare beska än väntat i ett veteöl. Beskan hängde kvar ett tag. Lite jästig doft, ganska typiskt en wit. Mycket trevligt veteöl.
Betyg: 7

Nästa öl var Pale Ale. Omgjort recept igen, förra gången blev ölet för starkt och har därför fortfarande inte kommit ut på Systembolaget. Denna gång var bryggaren inte heller nöjd och sa han redan kastat receptet och hoppas på tredje gången gillt. "För burdus beska", som han uttryckte det. Bra att det ska göras om kan jag tycka för detta kunde varit mycket bättre.


Färg: 3
Skum: 4
Doft, intensivitet: 1
Doft, friskhet: 1
Smak, sötma: 2
Smak, beska: 4
Smak, fyllighet; 3
Smak, friskhet: 2
Eftersmak, sötma: 2
Eftersmak, beska: 4
Eftersmak, fyllighet: 2
Eftersmak, varaktighet: 3


Klen doft, endast lite maltighet men knappt det ens. Tjock fint skum. Stickig beska, inte alls i min smak. Detta var ingen större favorit och jag hoppas verkligen den blir bättre i nästa försök.
Betyg: 4

Tredje ölet var Pilsner.


Färg: 2
Skum: 4
Doft, intensivitet: 2
Doft, friskhet: 2
Smak, sötma: 2
Smak, beska: 3
Smak, fyllighet; 3
Smak, friskhet: 3
Eftersmak, sötma: 2
Eftersmak, beska: 3
Eftersmak, fyllighet: 3
Eftersmak, varaktighet: 2

När jag drack denna på flaska från Systembolaget gillade jag den bättre. Nu var den jästig, men det beror väl på att den bara var typ 2 veckor gammal och det lägger ju sig med lite tid. Tyckte förra hade bättre maltighet. Dock bättre än många andra pilsner, den har en hel del karaktär ändå. Väldigt markant beska. Trots det hade den sänkts från 44 IBU till 36 IBU med det senaste receptet.
Betyg: 5

Fjärde ölet var IPA, som jag inte gillade speciellt mycket första gången jag smakade den. Receptet var faktiskt samma som sist, dock hade allting blivit bättre under andra bryggningen. Det tyckte i alla fall bryggaren och jag kan inte annat än att hålla med.

Färg: 3
Skum: 3
Doft, intensivitet: 3
Doft, friskhet: 3
Smak, sötma: 4
Smak, beska: 4
Smak, fyllighet; 4
Smak, friskhet: 4
Eftersmak, sötma: 4
Eftersmak, beska: 3
Eftersmak, fyllighet: 4
Eftersmak, varaktighet: 3

Som sagt bättre än den förra, enormt mycket bättre. Från att ha gått från att jag inte gillade den alls till att ha blivit en riktigt bra öl. Fruktig, frisk och med fin kropp. Hade gärna haft tydligare blommig humledoft i den, då hade det varit fruktansvärt bra i mitt tycke. Men inte så mycket att klaga på nu egentligen.
Betyg: 8

Sista ölet ut var min min tidigare favorit av de jag smakat (dvs alla förutom pale alen). Cacaoporter. Receptet var det samma, dock hade mäskningstiderna justerats vilket antagligen bidrar till den lilla förbättring det blivit!

Färg: 5
Skum: 2
Doft, intensivitet: 4
Doft, friskhet: 4
Smak, sötma: 3
Smak, beska: 4
Smak, fyllighet; 5
Smak, friskhet: 4
Eftersmak, sötma: 3
Eftersmak, beska: 4
Eftersmak, fyllighet: 5
Eftersmak, varaktighet: 5

Jag älskar detta. Perfekt torr smak av mörk choklad, eller cacao om man nu vill det. Fina kaffeaktiga toner. Lite fylligare än förr och lite lenare. Perfekt alkoholhalt, tror mycket av fylligheten kommer från att just alkoholen är så balanserad. Lite kort skum, hade gärna sett ett ännu krämigare skum så hade det varit perfekt.
Betyg: 9

Sedan nämndes det också att det var ett julöl på gång som ska börja bryggas i veckan om jag hörde rätt. Lyckades luska ut lite mer om det. Runt 5.6%, eventuellt lite starkare är målet. Koriander, pomerans, stjärnanis är några av kryddorna som skulle i. Skulle i något mer också men det ville de inte avslöja. Humlen kommer vara australiensisk Galaxy-humle (som jag för övrigt aldrig hört talas om) samt någon Nya Zeeländsk humle. Ska enligt planerna börja serveras den 20:e november när puben öppnar på riktigt.

Passade även på att fråga om eventuella bryggare som skulle gästspela.. (eller jästspela)... det var också på gång, första besöket skulle komma i slutet av november eller början av december. Jag fick inte veta vem men jag sa att det kanske är Mikkel eftersom han finns så nära. Som svar på det fick jag "kanske, kanske inte". Återstår att se, spännande ska det bli hur som helst!

Mycket trevlig kväll var det. Gillar lokalerna, rätt mysigt. Gillar priserna också om man till skillnad från idag behöver betala för öl. 55 kr om man inte är stödmedlem, 46 kr om man är medlem. Lagom! Ölen är bra med tanke på att det fortfarande experimenteras en del. Cacaoportern tycker jag är fenomenal redan, men det finns utrymme att filas lite här och där med de andra. Men jag har inga tveksamheter om att det kommer att bli ännu bättre än bra som det redan är.

1 kommentar:

Martin sa...

Sedär ja, intressant julölsfakta får jag säga.