2010-10-21

Balder ser fram emot julölen

Förra året utsåg Balder sig själv lite till Julölsexpert. Mest bara för att han satte i sig enorma mängder julöl. December var ett ända långt rus faktiskt!
Jag har alltid varit ett fan av våra traditionsenliga säsongsöl. Framförallt är det julölen som lockar mig.

År 2010 är inget ovanligt år! Jag kommer att köra igenom julölen men jag kommer att bjuda in Ölrådets medlemmar och Ölrådets vänner att ge mig deras reflektioner. Så det inte blir allt för nördigt. Okey, det kommer ändå att bli nördigt!
Men vad hade ni förväntat er?

Förra året så segrade Nils Oscars julöl, tätt följt av Sigtunas MNM (Midvinternattens mörker).
Bästa ölet var dock Mikkellers öl Fra (via) Til.
Till tidigare års julölsfavoriter tillhör Cigar Citys Winter Warmer. Cigar City som är lite överhypat hade verkligen lyckats med denna.
Men även någon av tidigare Anchors julöl.

Jag listar här under de julölen jag ser fram emot mest till i år, vissa mer än andra. De som jag personligen ser mest fram emot är i kursiv text.


Här är en lista över alla intressanta julöl som kommer till bolaget i år.
Anchor Christmas Ale USA
Corsendonk Christmas Ale Belgien
Dugges Rudolf Ren Ale Sverige
Jacobsen Golden Naked Christmas Ale Danmark
Mikkeller Santa's Little Helper Danmark
N’Ice Chouffe Belgien
Nils Oscar Julöl Sverige

Nils Oscar Kalasjulöl Sverige
Nynäshamns Mysingen Midvinterbrygd Sverige
Nøgne Ø God Jul Norge
Ocean Julöl Sverige

Pistonhead Chimney Sweeper Sverige
Sigtuna Merry Christmas Sverige
Sigtuna Midvinternattens Mörker Sverige
Ölvisholt Jólabjór Island


Här är en lista över alla intressanta Vinteröl som kommer till bolaget i år
St Peters Winter Ale Storbritannien
Samuel Adams Winter Lager USA
Oppigårds Winter Ale Sverige
Harviestoun Mister Snoballs Storbritannien
Flying Dog K-9 Winter Cruiser Ale USA
Fullers Old Winter Ale Storbritannien
Great Divide Hibernation Ale USA
Ayinger Winter-Bock Tyskland

Inga kommentarer: