2010-06-01

Ölråd: 100528, Balder


Efter ett lite för långt uppehåll var det dags för Ölråd igen och kvällens värd denna gång var Balder. Vad hade han i gottepåsen då? En väldigt blandad kompott blev det...

Första ölet var lite speciellt.

Cole Porter
Från Brew Pub, Köpenhamn
Pris: 290 kr (2 liter)
Alkoholprocent: 5.2%

Detta första är ett öl tappat ur kranarna på Brew Pub dagen innan vi drack det. Man kan tydligen göra det det och betala en liten pant på den stora 2-litersflaskan man får med. Nå, vad tyckte vi?

Balder: Rökigheten tränger igenom direkt, både i doft och smak. Det ölet tappar i kolsyra vinner den i lakritseftersmaken. En 8:a om den tas direkt från tappen & håller lite högre temperatur. Förtjänar dock en 7:a pga eftersmaken.
Betyg: 7

Röstlund: Nattsvart öl med minimalt skum. Stor rostad doft med lite sidekick lakrits som rundar av sött. Ganska fyllig smak som smeker tungan, de rostade smakerna fortsätter (kaffe). Lång fin eftersmak med lite skön beska.
Betyg: 7

Olsson: Svartbrun och nästan helt utan bubblor, vilket väl beror på att den är tappad från fat till flaska. Mjuka smaker av kaffe och mörk choklad. Eftersmak som aldrig släpper, men det gör inget eftersom den är så mjuk och behaglig. Vissa toner av toffee i den långa eftersmaken.
Betyg: 7

Henning: Skobåtslampeindex:  svart. Doft av malt och rostade kakaobönor. Denna porter dricks med lätthet då den är mellanrökig med rostad smak med inslag av knäck, lakrits, pepparkaka, peppar och korv. En eftersmak som sitter i. Denna öl passa om du vill vara dansk för en stund.
Betyg: 5

Ekström: Lite vattning och smaker av kaffe och svaga toner av choklad. Inte så glad i öl som inte har kolsyra eller som har väldigt lite av det. nu har/hade denna tappat en del kolsyra i transporten och hade nog varit bättre om den druckits direkt på Brewpub men jag spekulerar endast...
Betyg: 4

Eberlund: Rökt doft. Oftar inte kommentera mer på denna. Kolsyra hade varit trevligt om det fanns. Not my thing. Fanns dock bra smaker.
Betyg: 5

Genomsnittsbetyg: 5.8


Nästa öl var ännu en dansk fast med ett skumt namn.

Mikkeller Funky (e)star [fung’ke e’st r]
Pris: 96 kr (750 ml)
Alkoholprocent: 9.39%

Vad tyckte vi om denna psychadeliska flaska?

Ekström: Inledande trodde jag mig känna dofter som banan, socker och Chimay! Men de tankarna försvann snabbt och det luktade mer som en IPA eller liknande... Smaken var lite annorlunda. Kan inte sätta fingret på vad det är. Tror mig kunna lukta lite schampoodofter. Men den är faktiskt god trots allt. En 5:a pga alkoholhalten.
Betyg: 5

Henning: Häääärlig etikett som är välgjord. Luktar som Ahlgrens bilar i vodka-bad. Smaken gör dig inte besviken med härliga toner av honung vete och vanilj. Passar för sig själv när du vill ha uppmärksamhet på ett festivaltält eller en fest. Härligt initiativ Mikkel!
Betyg: 7

Olsson: Sura vaniljtoner i doften. Bärnstensfärgad och mellankraftig kolsyra. Smaken är sur och ganska spritig. Det finns inga tecken på balans men det är en återkommande feature hos Mikkellers öl. Det imponerar sällan på mig. Vildjäsning kan jag uppskatta, men inte i detta öl. Betyg: 3

Röstlund: Doftar som man slängt en hög tallkottar och en låda piggelin i en mixer. Smaken ganska lik + en del jäst. Halvrolig/halvgod.
Betyg: 4

Balder: Sirap och melass, men i botten ligger det även lite vanilj. Som alla vet tycker jag inte om söta drycker. Spriten skär igenom en aning. Kul öl dock.
Betyg: 4

Eberlund: Får hembryggarvibbar här. Den syrliga smaken påminner om en hembryggd jag var med och gjorde och den blev inte bra. Denna har inte lika tydliga "dåliga" smaker. Det är brettanomycen som jobbar tror jag. Inte undersökt det i hembryggarsyfte ännu... Gillar inte doften, lite unken. Ingen favorit, påminner som sagt för mycket om första ölet vi gjorde som blev dåligt/infekterat.
Betyg: 4


Genomsnittsbetyg: 4.5


Nästa öl är den första alkoholfria ölen vi provar officiellt på ett Ölråd. Vad tyckte vi om det?

Jever Fun

Systembolaget säger:
Land: Tyskland
Alkoholhalt: 0,3 %
Färg: Ljusgul färg.
Doft: Lätt humlearomatisk doft med viss brödighet och inslag av honung.
Smak: Lätt, torr, humlearomatisk smak med tydlig beska.
Användning: Serveras vid cirka 8°C till husmanskost.
Pris: 9.50 (330 ml)

(Personligen tycker jag experterna på Systembolaget glömt "När man kör bil" som användningsområde). :)

Olsson: Maltiga och järniga toner med inslag av gräs. Smaken är järnig och kort. Säkert trevlig om man kör Vespa längs med Väner, Vättern, Siljan, kanalen eller något annat osammanhängande... Nej men ärligt, ett ok alkoholfritt öl när man inte har något val. Drar jämt strå med Carlsbergs non alcoholic.
Betyg: 3

Röstlund: Fin brödig doft, ganska frisk. Trevlig beska. Ett bra aloholfritt/lågt alternativ. Föredrar ju den vanliga Jevern.
Betyg: 5

Balder: En frisk dryck som glider ner fort. Inte så konstigt eftersom vi dricker "saft". Aja, den är jämbördig med föregående öl.
Betyg: 4

Eberlund. Bästa alkoholfria öl jag druckit. Svårt att jämföra med tunga belgare och dylikt. Jevern saknar ju mycket tyngd och kropp men det är förståligt. Gillar ändå och betygssätter för vad det är. Smakar inte alls illa, bara lite mindre. Fin maltig doft. Kan tänka mig denna istället för Coca Cola om jag ska köra bil.
Betyg: 6

Ekström: Mycket järnsmak och andra smaker som jag inte gillar. Även om den kanske är den bättre av alkohollfria öl så var den ingen höjdare. Öl ska helt enkelt ha alkohol annars kan jag vara utan! 2:a, tyvärr ingen höjdare.
Betyg: 2

Henning: Doften ger en hint av humle och öl. Tyvärr är smaken inte god. Den smakar lite citron och blask. Jag dricker hellre Carlsberg. No fun.
Betyg: 1

Genomsnittsbetyg: 3.5

Ja då var det dags för kvällens sista öl. Blev fyra denna kväll eftersom inte kan man väl avsluta med en Jever Fun? Nä. Vi avslutade med en öl från Three Floyds, som faktiskt i skrivande stund ligger på 50:e plats på Ratebeer.com's lista över världens bästa öl. Det vill säga vår andra öl vi provar på ett Ölråd från denna Top 50.

Three Floyds Behemoth Barley Wine
Inköpt på Ölbutikken, Köpenhamn
Pris: 231 kr (655 ml)
Alkoholprocent: 12%

Olsson: Kraftiga och rika öl finns det gott om. Mikkellers vi tidigare drack är ett exempel. Men detta öl ågot jag ofta efterlyser; balans! Härliga fruktiga toner. Fina torra russintoner. Precis som ett barley wine ska va!
Betyg: 9

Ekström: Otroligt mycket smaker som i härlig harmoni exploderar i min mun. Smaker av aprikos och tja, jag vet inte riktigt vilka andra smaker som träder fram. Den ligger i toppen men är den i "the top". 9:a för så här ska öl smaka:
Betyg: 9

Henning: Att brygga öl är en konst och bryggarna på Three Floyds är konstnärer av rang! Doft och smakexplosion utan dess like med komplexitet som mynnar ut i en eufori. Som att fylla 10 år och få ett jättepaket med fint, glansigt papper och jättemycket krulliga band som du bara sväljer. Hantverk!!!
Betyg: 10

Balder: En 10:a Slut! Detta är en komplett öl. Godare än Monster Ale. Inte samma känsla men smaken är allt i mina ögon.
Betyg: 10

Eberlund: Fin söt doft med russin och andra söta smaker. En ovanligt torr känsla när det når tungan. Smakerna hänger kvar sjukt länge. Riktigt fint. När jag druckit mig några centliliter ner känner jag att jag detekterar lite smått otrevliga beska toner. Men överlag ett ett riktigt fint öl. Folk som betygsatt på ratebeer har inte fel nånstans men personligen har jag druckit bättre. Hade man druckit detta om 5 år när det lagrat sig har det potential till full pott. Nu får det nöja sig med en åtta som var snubblande nära målsnöret till en nia.
Betyg: 8

Röstlund: Vid första slurken smörjer det humlade skummet in tungan. Doften går rakt upp i hjärnan och ner i hjärtat. Sött humlecitrus och soldränkta russin. I munnen hoppar den humlade kolsyran på tungan. En lång eftersmak som bäddar in gommen för lång tid framöver.
Betyg: 10

Genomsnittsbetyg: 9.3



Det var alla öl vi provade officiellt detta Ölråd. Vi passade även på att smaka Olssons öl som jag hjälpte till med att brygga som han så fint kallar för Pas si blanche som ni kan se här ovanför bredvid ännu en bild på Behemoth'en. Pas si blanche är franska för "inte så vit". Mycket ambitiös etikett han gjorde och det var även en mycket god öl vi fick till. :)
Denna gången lärde vi oss även att Henning åt upp sina paket han fick när han fyllde 10 samt att Balder tycker smaken sitter i ögonen. ;)

11/6 blir nästa Ölråd, och då är det jag själv som står värd.



3 kommentarer:

Balder sa...

Uppdaterar du 5 i topp också Krille. Vi fick ingen spontanjäst förresten? Eller fick vi inte det?

Jag är fortfarande lycklig efter Behemouth smaken!

Balder sa...

Jag glömde skriva det jag tänkte skriva. Men det sägs att man äter även med ögonen. Så därför så borde man även dricka med ögonen. Ja jag är medveten om att detta uttalande står och faller likt tornet i Pisa.

Almryd sa...

japp ska uppdatera när jag orkar.. tog fan 2h att skriva det andra så pallade inte då... får se om jag hinner ikväll. annars kan du ju göra det själv om det är så bråttom. :)

jag kommer inte ihåg nån spontanjäst faktiskt. det var nån rolig men minns inte.