2010-06-04

Balder's fem sommaröl

Ja det är ett underbart väder här nere i södern så vad passar då inte bättre än att lägga upp min sommarspecial.
Vilka öl som enligt mig passar bäst in på sommaren. Detta är enbart enligt mig och jag hoppas att mina kära kollegor följer mitt spår och väljer ut sina favoriter.
Kommer Krille att välja La goudale tex? Är Henning mer glad för tjeckerna på sommaren? Jag hoppas få svar på detta.

Att bara välja ut fem är riktigt svårt, men dessa öl väljer jag på sommaren.
Jag väljer med omsorg ur kattegorier som, lättdrucket, svalkande osv osv.

Jag är medveten om att jag mer uppskattar vinteröl som barley wines och porter/stout. Men här följer mina fem favoriter.

5. Unibroue -La fin du Monde
Land: Kanada
Alkoholhalt: 9%
Färg: Ljus, grumligfärg
Doft: Kryddig
Smak: Mjuk, väldigt välbalancerad med många smaker så som humle, malt och diverse kryddor.
Detta öl har redan beskrivts på olradet.se men här kommer det igen:
La fin du Monde betyder världens ände på franska. Detta öl bryggs för alla de utforskande europeer som tog sig till Nordamerika i tron om att finna just världens ände. Men istället fann de Amerika.Detta öl är det första nordamerikanska öl som någonsin utmanat de belgiska trappistölen om dess smak.
Perfekt i solen när man ändå kräver lite smak och inte bara kolsyra som man ofta gör.
4. Chimay Vit
Land: Belgien
Alkoholhalt: 8%
Färg: Aningen oklar, mörk, gyllengul färg
Doft: Nyanserad, något kryddig doft, inslag av malt, rökelse, jasminris och enrisrök
Smak: Smakrik, nyanserad, fruktig öl, inslag av humle, bittra örter och pomerans. Jästfällning
En av ölrådets favoriter vill jag sticka ut hakan och säga. Chimay's vita är trappistmunkarna på Chimays trippel. Har en unik karaktär, som vunnit många priser för dess underbara smak. Avnjuts nog bäst när solen är på väg ner men när man fortfarande kan njuta av dess värme.
3. Sierra Nevada - Bigfoot
Land: USA
Alkoholhalt: 9.6%
Färg: Koppar
Doft: Kraftig spännande doft, kola, kryddor, frukt.
Smak: Smakrik, mycket fruktig, humlearomatisk öl med tydlig beska, inslag av tropisk frukt.
En mycket välbalanserad öl, som nog påminner mer om en DIPA (Dubbel IPA) än en Barley Wine. Det är därför det är en bra sommar öl för mig. Beskan är klar och sitter kvar länge på tungan. Ett öl som förvånade mig med att vara godare på flaska än vad den var på fat. Kanske var något dåligt med fatet?
Detta öl passar bäst i en soffa på Bishops Arms i Malmö på kvällen efter solen. När man fortfarande vill känna värmen i kroppen.
2. Nögne Ö/Dugges - Sahti
Land: Norge (samt Sverige)
Alkoholhalt: 11%
Färg: klar, kopparton
Doft: Frisk doft av enbär, råg och vete
Smak: Frisk, svalkande smak av enbär, honung och vete.
En superspännade öl var min första tanke. Resultatet av att Mikael Dugge åkte upp till Grimstad och hälsade på Nögne Ö. De ville skapa en Norsk/Svensk öl och fick fram detta öl som egentligen är en gammal finsk öl. Sahti beskrivs som en bissar dryck som i vissa fall påminner om svagdricka och på vissa ställen gottlandsdricka.
Det är ett öl som påminner om många andra Juniper öl. Men ingen kommer upp i samma standard som detta traditionella öl.
Passar vilken tid som hellst på dygnet då den är mycket uppfriskande med sin enbärssmak.
Och vinnaren är!!

1. Avery - Out of bounds
Land: USA
Alkoholhalt: 5,1%
Färg: Svart
Doft: Rökig, med lite choklad
Smak: Stor rostad smak, med viss sötma.
Detta är en klockten stout som är mycket kraftigare än vad man tror. En imponerande kropp. Den är trots allt bara på ca 5%. Något som är i fördel nu på sommaren menar jag. Detta öl är lättdrucket och oerhört gott.
Man känner direkt den rostade smaken som senare går över mer mot en viss chokladig smak. I eftersmaken känner jag till slut lite kaffe. En perfekt avrunding på en smakupplevelse. Det är en ganska så torr stout om jag får uttrycka mig så. Det borde jag få eftersom den räknas som en dry stout.
Med andra ord så passar detta ölet bäst i uterummet, eller på balkongen när solen gått ner.


Inga kommentarer: