2010-06-09

Eberlunds fem sommaröl

Eftersom Balder skrev om sina 5 sommaröl får väl jag också göra det.

Sedan vill jag påpeka att detta är det 100:e inlägget på Ölrådets blogg. Bra jobbat Ölrådet.

Funderat lite på vad jag tycker är bra sommaröl men det har varit svårt att komma på. Eller egentligen, att komma på några öl är inte svårt, däremot att skriva någon slags ranking på dem är desto svårare. Alla har sin speciella plats.

Därför kommer nedanstående lista att vara helt utan inbördes ordning och rang.

La Trappe Tripel

Land: Nederländerna
Alkoholhalt: 8,0 %
Färg: Mörk, gyllengul färg.
Doft:  Stor, nyanserad doft, inslag av kryddor, nejlikor, rökelse och torkade örter.
Smak: Smakrik, maltig öl med inslag av kryddor, torkade örter, nejlikor och pomerans.
Användning: Serveras vid 10-12°C till lagrade hårdostar eller till smakrika rätter av kött.
Pris: 19,90 kr (33 cl)

Detta är en favorit året runt egentligen men gör sig bra på sommaren. Dock lite farlig i solen kanske med sina 8%. Smakrik och lättdrucken. Dessutom löjligt billig i förhållande till mycket annat.

Nils Oscar India Pale Ale

Land: Sverige
Distrikt: Sverige
Alkoholhalt: 5,3 %
Färg: Bärnstensfärgad.
Doft: Fruktig, knäckig, humlearomatisk doft med inslag av aprikos, malt och pomerans.
Smak: Fruktigt, humlearomatiskt öl med viss knäckighet och medelstor beska, inslag av apelsinskal och ananas.
Användning: Serveras vid 10-12°C till smakrik husmanskost, gärna med rökta inslag.
Pris: 18.80 kr (33 cl)

En riktigt bra IPA enligt mig som egentligen inte bjuder på så mycket sensationer i sig men är väldigt bra balanserad med lagom beska som tilltalar mig.

La Goudale

Land: Frankrike
Alkoholhalt: 7,2 %
Färg: Bärnstensfärgad.
Doft: Fruktig, lätt humlearomatisk doft med inslag av aprikos, bröd, jasmin och honung.
Smak: Frisk, fruktig, humlearomatisk smak med inslag av aprikos, honung, bröd, jasminris och citrus.
Användning: Serveras vid cirka 8°C till smakrika rätter av fisk eller ljust kött, eller till kittostar.
Pris: 17,50 kr (33 cl)

En riktigt favorit. Enkel, lättdrucken men ändå smakrik. Inte speciellt komplex, bara simpel njutning.

La Trappe Witte Trappist

Land: Nederländerna
Alkoholhalt: 5,5 %
Färg: Något oklar, gul färg.
Doft: Stor, kryddig, nyanserad doft med inslag av apelsin, kryddnejlika och sirapslimpa.
Smak: Kryddig, nyanserad, något syrlig smak med inslag av apelsinskal, kryddnejlika och sirapslimpa. Jästfällning.
Användning: Serveras vid 6-8°C som sällskapsdryck eller till rätter av fisk och ljust kött, gärna med asiatiska inslag.
Pris: 13.90 kr (33 cl)

Ännu en från La Trappe men denna gång en veteöl. Veteöl är alltid friskt och passar fint på sommaren. Gillar denna holländska variant bättre än de flesta tyska, lite annorlunda kryddighet. Dessutom är den oförskämt billig, jämför med en Tuborg Guld 33 cl för 12.50. Lägg på 1.40 och få denna. Solklart val.

Carnegie Porter
Land: Sverige
Alkoholhalt: 3.5%
Pris: Runt 14 kr (50 cl) beroende på affär

Varför mellanölen och inte starkölen? På sommaren blir det kanske lite oftare spontana grillningar här och där även under veckodagarna och man kanske är lite lat som jag är. Istället för att cykla dit med grill och allt man ska ha till och dricka 1-2 öl kan man ta bilen och dricka en 3.5:a och sen kan man köra lagligt relativt kort stund efter. Ganska skönt ibland om man ska vara någonstans som är lite längre bort än vad som inte är jobbigt att cykla. Normalt stannar man ju en stund även efter maten....
Carnegie Porter mellanöl är ett bra val om man vill ha något som fortfarande smakar en hel del och den passar utmärkt till grillat.

Det var mina sommaröl som jag kunde komma på just nu. Relativt lättdruckna och hyfsat billiga öl är mitt sommarrecept.


3 kommentarer:

Balder sa...

Fan jag kom på att fyra av fem öl inte går att köpa på systemet, jag får nog göra en version två!

Stefan - Beer Drivel sa...

Själv gillar jag att dricka humlerik öl i stil med IPA och APA på sommar'n. Samt veteöl, finns nästan inget smarrigare än en kall veteöl en riktigt varm sommardag.

Almryd sa...

Finns iaf en veteöl och en IPA med på min lista också :)