2010-06-18

Ölråd: 100611 Eberlund

Varit lite stiltje på bloggen under veckan men här kommer lite. Det har det varit Ölråd igen!

Kvällens värd var jag själv. Vad hade jag att bjuda på då?

Första ölet presenterades som en Mystery Beer, ingen visste vad de drack, flaskorna var helt utan etikett. Så här blev betygen på den.


Mystery beer

Balder: Denna öl är lika cool som Wayne Bruce som är en rikemansunge som bor i Götham City. Han kallar sig Bratman. Smakar ölet något? Nej! Däremot luktar det numligt. Betyget går på smaken.
Betyg: 2

(Kan tillägga att ingen fattade nåt av de två första meningarna av det omdömet men så kan det vara ibland :) )

Olsson: Vissa humletoner i doften. Knappt märkbar järnig doft. Har nog aldrig varit med om en öl som haft så kort smak. Lika lättdrucken som intetsägande. OK törstsläckare.
Betyg: 3

Röstlund: Fina humletoner i sniffen. Smakar inte så mycket. Lite surbeskt.
Betyg: 2

Henning: Fin humlad "mystery"-doft, en smak som innehåller blöt halm och har lite rosepeppar och lite torrhet i eftersmaken. Överlag en lättdrucken öl.
Betyg: 4

Eberlund: Riktigt fin humledoft men smaken faller platt. Vet inte riktigt vad jag väntat mig.
Betyg: 3

Ekström: God doft av humle och en svag ton av knäckebröd. Inte mycket smak tyvärr... Eftersmaken försvann väldigt snabbt!
Betyg: 3

Genomsnittsbetyg: 2.8

Vad var det för öl då? Jo det var en öl inköpt på Monk's Cafe i Stockholm när jag var där nyligen. Deras egenbryggda 3.3% variant av deras populära Svea IPA. Drack en IPA (dock inte Svea, utan deras 5- inin) när jag var där och det var den bästa IPA jag druckit, så hade lite förhoppningar på denna. Dock var det en liten besvikelse, trodde att de kanske kunde gjort en lite roligare mellanöl eftersom deras "riktiga" IPA var så god. Kunde haft lite mer humlekraft i smaken kanske...



Nästa öl då? Nu var det dags för vinnaren i SM i hembryggning 2009. Finns en del bryggerier i landet som turas om att brygga SM-vinnarens öl och denna gång var det Oppigårds tur. Finns på Systembolagets tillfälliga sortiment under sommaren. Vet inte om den korrekta termen är wit eller witte men skriver vad folk skrev :)

Oppigårds Inwit

Land: Sverige
Alkoholprocent: 4,5 %
Färg: Något oklar, ljusgul färg.
Doft: Fruktig doft med inslag av aprikos, vete, honung, citrus och koriander.
Smak: Fruktig smak med viss sötma, inslag av aprikos, honung, citrus och koriander.
Användning: Serveras vid 6-8°C som sällskapsdryck, eller till rätter av fisk och ljust kött, gärna med heta och asiatiska inslag.
Pris: 18.50 kr (330 ml)

Eberlund: Veteöl i min smak. Föredrar witte-stilen med kryddor. Riktigt bra sommaröl, hoppas den finns på bolaget hela sommaren. Oppigårds gör överlag bra öl.
Betyg: 7

Ekström: Härlig sommaröl, gillar wit-öl överlag! Smaker av citrus, och koriander framträder väldigt tydligt. Helt perfekt kolsyrad.
Betyg: 7

Balder: En wit kan i mina ögon sällan bli bra eller dålig. Smaken är väldigt typiskt för en witte. Söt, mjuk, fruktig och kryddig.
Betyg: 5

Olsson: En witte är en witte är en witte. Och jag gillar det. Det är uppfriskande och har en balanserad smak av citrus och koriander. Små intensiva bubblor. En mer elle rmindre fulländad witte! Jästsmakerna är framträdande utan att ta över ölet.
Betyg: 8

Röstlund: Fruktig och fin doft. Wit med extra. Kryddiga smak med citron. Lång fin eftersmak. Den perfekta sommarölen, 4.5% är ganska förlåtande.
Betyg: 8

Henning: Surt sa räven och vetigt sa Henning. För mycket lukt av våt mopp och styvfarfars källare. Smaken har en del kvaliteter som vete, kolsyrans friskhet och eftersmak av citrondiskmedel men inget som tilltalar mig.
Betyg: 3

Genomsnittsbetyg: 6.3



Nästa öl var en av de jag köpte på Ölbutikken innan jul. Mikkeller själva skriver:
Frelser er ikke en bock, det er heller ikke en dobbeltbock – Frelser er derimod en trippelbock. Undergæret vildskab med en smag af germansk storhed og flad, fugtige kloster-kælder og tysk præcision. Frelser er som en krokodille, der ligger på lur i det grumsede vand i en af Rhinens oversete bifloder. Farlig, fatal og helt upåvirket af at spille på udebane.
En bock er andet og meget mere end en gusten guldøl. Det er Frelser et godt bevis på.

Mikkeller Frelser
Alkoholprocent: 11%
Pris: 97 kr (750 ml)



Olsson: Maltig doft och ganska tydliga humletoner med tanke på den massiva maltkroppen. I smaken kommer chokladmalten fram ordentligt - nästan så att det blir beskt som i en chokladkaka med med hög kakaohalt.

Henning: En doft som innehåller en massa lakrits och zuchini. Detta öl har en övermaltig smak som är fruktansvärt god. Det är tydliga toner av sockerarter och den smakar väldigt fint. Eftersmaken är en blandning av pilsner, brown ale och torrheten i en stout. Fruktansvärt bra!
Betyg: 7

Eberlund: Väntade mig ett humlat fanskap. Inte riktigt. Mörk svart, starkt doftande. Kände doften på en meters avstånd när flaskan öppnades. Maltig doft med lång bitter eftersmak av mörk choklad. Tänker inte på alkoholen så mycket, chokladen tar över. Kanske en släng av alkoholbeska nu när jag tar en klunk till. Men det besvärar inte.
Betyg: 8

Ekström: Så som i många andra Mikkeller framträder dofter som kaffe och mörk choklad. Smaken är väldigt chokladig och söt. Eftersom jag inte är hemmabryggare så har jag svårt att bestämma om det är malten jag känner i smaken, but I like this one!
Betyg: 7

Balder: Smaken påminner om vilken chokladstout som helst. Smaken är inte alls som man tror. Ölet är härligt Mikkeller-obalanserat. Jag känner russin, choklad och sirap. Russinsmakerna gör ölet lite mer intressant. I övrigt ett bra öl med lång eftersmak. Lite för mycket sötma för min smak.
Betyg: 6

Röstlund: Malt-o-mania. Djuuuupt maltig doft, djuuupt maltig smak. Bra om man vill ha malt.
Betyg. 7

Genomsnittsbetyg: 6.8


Nästa öl blir faktiskt ännu en Mikkeler som jag också handlade på Ölbutikken när jag var där i julas. Flaskan är buteljerad i maj förra året så den är till och med lite lagrad! Vår flaska har #69 av 1300 gjorda flaskor.

Mikkeller Stella 0
Alkoholprocent: 10%
Pris: 227 kr (1500 ml)

Mikkeller själva skriver:

Stella 0 er en festivaløl der kom til salg i forbindelse med øl- festivalen 2009. Stella 0 er en blanding mellem en Barley Wine en Double IPA og en American Strong Ale. Det betyder at denne øl har en ret massiv krop, med massere af sødme, samtidig med at der bestemt ikke er sparet på de amerikanske humler.


Olsson: Fin, mörk vinröd färg. Kraftiga gräsiga och kryddiga humledofter. Bra beska och en del russintoner. Det känns som ett kraftigt humlat barley wine. Jag inbillar mig att det är balanserat men jag kanske druckit så mycket Mikkeller att jag inbillar mig att Ahlgrens bilar och ketchup passa ihop...
Betyg: 8

Henning: Spännande flaska som har gjorts speciellt för en festival. Smak och doft tycker jag är alldeles för tung och saftig. Det är rök, päron, vanilj och tung humle som bara ökar. Smaken sätter sig i din mustasch som en DIPA + Barley + stout.
Betyg: 4

Röstlund: En spretig öl, svårt att veta om den varit bäst purung eller vällagrad. Söt sockerbanan i näsan, smaken har svårt att bestämma sig. Bättre att lägga krutet på en plats
Betyg: 5

Ekström: Barley wine! Barley wine i stil som en Monster Ale går alltid hem. I en kombination av barley, american strong ale och en IPA framträder smaker som går ihop i harmoni! Har perfekt doft och min näsa njuter som fan!
Betyg: 8

Eberlund: Mycket bättre än väntat. Ger mig vibbar av Sierra Nevada Bigfoot. Men denna är bättre enligt mig. Maltig doft, mycket barley wine där. Beska som håller i men som inte blir Mikkeller-crazy ändå. Den går i sköna nivåer på nåt sätt. Vet inte om året på flaska balanserat det lite? Mycket smaker. Bra smaker. Mikkeller imponerar idag, vilket är tur för senaste tiden har guldkornen varit få (bland det jag druckit) och man har tappat lite förtroende. Nu har Mikkel min uppmärksamhet igen.
Betyg: 9

Balder: Jag vill börja med att berätta att detta är ett mycket gott öl. Mikkel lurar oss en del då extremiteten inte gör ölet obalanserat. Coolt med flaska 69 av 1300. En raritet som Knut Knutsson hade sagt. För att beskriva ölet i dess detalj vill jag likna det vid tex Sierra Nevada Bigfoot med med lite lakritstoner. Svårt att sätta betyg när det är en klockren 8:a som nosar på nian.
Betyg: 9

Genomsnittsbetyg: 7.1

Det var allt för det Ölrådet!





Inga kommentarer: