2010-06-22

Jakten på Westvleteren 12 - Episod 1

Belgienresan närmar sig och idag fanns det möjlighet att ringa till "The abbey of Saint Sixtus of Westvleteren" för att göra sin reservation på deras dyrbara öl. Tyvärr är det så att man kan bara ringa typ två dagar i månaden och sedan reservera en back av den öl de har inne just då. Tänkte passa på att boka en låda Westvleteren 12 till 9:e augusti men det gick tyvärr inte. Det tog nästan 2 timmar för mig och en kompis som ska med på resan att komma fram dit och då har vi ringt nästan oavbrutet. Fast nu blev det ingen bokning, bara ett besked om att vi får återkomma lite närmre inpå resan. Återstår att se vilken öl de kommer ha tillgänglig då, men man hoppas ju såklart att det blir 12:an. Och till er som tänker "kan man inte bara åka dit och köpa den?" så är svaret "Nej". Man är tvungen att göra en reservation med registreringsnumret på bilen som ska komma och hämta ölen. Och det är en back per bil som gäller. Hårda bud, men eftersom det ska vara världens bästa öl enligt Ratebeer och Beeradvocate (iaf sist jag kollade) och för att de tog 495 kr/flaska på Belgobaren i Stockholm... ja då kan det vara lite svårt att få tag i den.

Men vi ska inte ge upp, jakten fortsätter!


4 kommentarer:

Seb sa...

finns gott om westv 12 på ebay för hundralappen annars :)

Balder sa...

Men hur coolt är det att köpa den på ebay? Det ska faktiskt vara lite känslan att man köpt den där. För mig blir det känslan av att få smaka på den (om jag får det) när den är köpt av mina vänner på bryggeriet.

Almryd sa...

Jo men inte intresserad av att betala 100 kr flaskan. Kan drickas för typ 40 pix i Belgien vid kolstret och flaskorna om man köper en back går inte på mer än typ 15 kr st. Ebay är tråkigt. "it's not in the kill, it's the thrill of the chase"... ;)

Anonym sa...

När jag var där för ett par år sedan så gick det utmärkt att köpa 6 flaskor från den lilla butiken som cafét driver. Men det bästa upplevelsen är givetvis att få en välsignad back levererad in i bagageutrymmet :)

Själv lyckades jag få tag på 3 backar 2007 som står och samlar damm i ölförrådet. Nästan för goda för att dricka!

/Fredrik