2010-10-03

Några korta ord om Nanny State

Få har väl missat Nanny State från Brewdog. Deras variant av (så gott som) alkoholfritt öl. Har tänkt köpa den flera gånger men alltid glömt bort det när jag varit på bolaget. Inför helgen blev det dock att jag kom ihåg att köpa den. 11.50 kr kostar den så det är ju inget överpris man behöver betala.

Vad tyckte jag då? Jag dricker sällan lättöl eller folköl eftersom jag oftast hellre dricker Coca Cola eller nåt annat om jag nu inte kan/vill dricka alkohol. Det beror mest på att jag tycker folköl i allmänhet är ganska meningslösa och det känns lite som man blir lurad på det goda. Därav hellre en cola. Ett undantag jag har som jag tycker om är 3.5% Carnegie Porter som passar fint till grillningar på sommaren när man vill köra bil hem. Nanny State är däremot lite roligare. En intensiv humledoft och en ännu intensivare smak. Dock inte lika sjukt som jag väntat mig efter att ha läst andra recensioner på den. Visst, det är mer humleläsk än öl på ett sätt. Beskan kör ju totalt över alla andra tillstymmelser till smak som kanske existerade där. Kände dock inte speciellt mycket annat än just humle och kolsyra. Kroppen är som väntat väldigt klen. Men ändå tilltalar det mig eftersom det känns ändå som man dricker "riktig" öl på nåt sätt, något som många andra svaga öl misslyckas totalt med. Den där urvaskade och utspädda känslan infinner sig inte riktigt eftersom beskan tydligt kommer in och markerar "jag smakar nåt". Så det är plus i kanten på detta öl. Jag kommer högst troligen att köpa det igen. Den hade nog funderat ganska bra som en öl man tar senare på kvällen när man festar när en starkare öl kanske inte är att rekommendera. Bra initiativ från Brewdog... ett initiativ jag läst varit en respons på alla rabalder de orsakade med sina jättestarka monsteröl. Främst Tactical Nuclear Penguin Tokyo* (tack för rättelsen) var det väl en del moraltanter som gick igång på.

3 kommentarer:

ivan sa...

Nja, kontroversen handlade om Tokyo*!

http://www.brewdog.com/blog-article.php?id=153

Almryd sa...

ah ok. tack för rättelsen. var inte helt säker på vilken det var det tjafsades om

Fredrik sa...

Var det ändå inte End of History http://www.brewdog.com/blog-article.php?id=341 som orsakader rabaldret?