2010-11-05

Nackdelarna med att gilla öl

Det finns många roliga saker med att tycka om öl. Då menar jag inte att man tycker om att hinka i sig fulöl, då gillar man nog att bli full mer än man faktiskt gillar ölen. Jag menar att sitta framför en brasa när det snöar ute med en perfekt god porter som värmer en ända in i själen. Eller en god öl som kompletterar maten på ett perfekt vis. Eller när man upptäcker en ny favoritöl. Det finns många trevliga scenarios. Men tänker man någonsin på nackdelarna?

För mig personligen finner jag två ganska stora nackdelar med att man är så ölnördig som man är. Om vi börjar med den monetära aspekten. Jag minns för några år sedan när man gick till puben och man bara drack den billigaste ölen som fanns tillgänglig. Då kunde man komma undan ganska billigt under en utekväll. Numera när man tenderar att hänga på Bishops Arms oftare än ett ställe var största drivkraft är skylten där det står "Stor stark 29 kr", så märker man ganska markant skillnad. I takt med att vettet lämnar kroppen efter nån öl så står man där i baren med VISA-kortet i högsta hugg och ögnar genom menyn. Vad är man sugen på? Något från De Molen kanske? Ja varför inte tänker man, och sekunden senare har man beställt en Tsarina Ezra för 125 kr för en futtig 25 cl flaska utan att blinka. Dagen efter när man begrundar resultatet på internetbanken så kan det smärta en del.
En annan jobbig sak är när det är fina släpp på Systembolaget. Tvekade inte länge med att köpa en flaska Deus Brut De Flandres för 219 kr. 219 kr, för en öl. En öl. Kan kännas galet ibland och det har ju hänt att man blivit idiotförklarad mer än en gång när man berättat vad man betalat för en "flaska bärs". Intressant nog är det inte så många som rynkar på näsan om man sagt man köpt en flaska vin för 219 kr. Inte lika många rynk i alla fall.

Frågan är hur mycket man egentligen lägger på öl nuförtiden jämfört med när man livnärde sig på Hof. Man kan ju försöka räkna. Om vi hittar på lite siffror som man kan räkna med. Vi säger 5 öl i veckan på Systembolaget. Man kan köpa 5 st Sofiero. Då snackar vi 11 kr burken, dvs 55 kr i veckan där. Lägg till att man kanske går ut och vi säger för sakens skull att man köper 5 öl ute också. Och då tar vi tex Hof för 45 kr.
Då är det en veckokostnad på 280 kr, eller månadskostnad på 1120 kr.

Jämför det med att man köper lika många lite trevligare öl för, låt oss säga, 20 kr flaskan. Samt att man går till Bishops Arms två gånger i månaden och att det ryker 400 kr där varje gång. Då har vi en genomsnittlig månadskostnad på 1200 kr. och då har man varit ute på puben två gånger färre men det har ändå kostat mer, om än marginellt.
Men sen är det väl ofta att man "passar på" att köpa lite extra på systemet när de har sina släpp. För mig gick det på över 400 kr sist för 5 flaskor öl när jag var där i måndags och med tanke på vad som kommer i övrigt i november/december så kommer det nog kosta en slant till. Detta är utgifter man inte hade haft för man hade inte rört nyhetshyllan med tång ens om man nöjde sig med att halsa Sofiero.
Utöver nyhetshyllan så har man ju varit på privatimporten några gånger också...

Nu är ju alla siffror tagna ur luften här. Jag själv är inte på Bishops ens två gånger i månaden och det varierar en hel del med inköpen månad till månad. Men en sak jag är helt säker på, och det som egentligen är hela poängen, är att jag lägger garanterat en hel del mer av min månatliga inkomst på öl än jag gjorde förr. Känns det igen? :)


Vad är då den andra nackdelen?
Självklart är det ju hälsoaspekten. Jag vet själv att sen jag började ölnörda mig så har jag i princip inte druckit sprit alls och det blir vin mer sällan också. Vin och sprit är ju inte nyttigt heller, men i kalorimängd räknat är det "smartare" att dricka vin om man nu är bekymrad över midjemåttet.
Vanlig starköl innehåller ca 45 kcal/dl att jämföras med vin som ligger på ungefär samma. Däremot dricker man ju oftast mycket mindre vin, därav färre kalorier i det stora hela.
Starkare öl innehåller ännu mer kalorier, dock dricker man lite mindre av det så det kan väl gå på ett jämnt ut.

Säg att man dricker 5 öl i veckan. Baserat på att det skulle vara 33 cl per flaska, så är det nästan 17 dl a 45 kcal/dl. På ett år ger det ett totalt kaloriintag på nästan 40000 kcal, vilket i runda slängar (baserat på vad jag googlat fram) motsvarar drygt 5.1 kg kroppsfett.
Hade man inte gillat öl och hellre druckit vin som motsvarar ölen i mängd man hade druckit så hade man sparat några kilo om året.

Slutsatsen av denna vetenskapliga studie som gjorts av mig är ju att om man slutar dricka öl så kommer man dels ha mer pengar över och man kommer ha en mycket mer trimmad kroppsform.

Sen kan man också se det som att under tiden jag har skrivit detta inlägg har jag blivit 27 kr fattigare och blivit ca 150 kalorier fetare.

Lätt värt det, tycker jag.

(OBS. Det är inte ölmagen på bilden som skrivit inlägget)

11 kommentarer:

Johan sa...

Vad har du fått siffrorna på vins kalorimängd? Jag har för mig att vin har en högre kalorimängd än öl. Det är framförallt alkoholen som bidrar med kalorierna och vin är ju starkare, alltså mer kalorier. Jag har för mig att det i slutändan blir ungefär samma kalorimängd om man dricker samma mängd alkohol genom vin som genom öl. Men ganska många kalorier blir det ju förstås ändå.

Jonas sa...

Å andra sidan, att vinnörda sig kostar nog ännu mer, och att spritnörda sig kan vara en snabb väg till fördärvet.

Summan av nörderiet är som bekant konstant. Spolar man kröken blir det troligen modelljärnvägar eller hembygdsgården. Nej, jag tror öl är det nyttigaste man kan ägna sig åt.

Jompa sa...

Jag upplever också att det läggs mer och mer pengar på öl. Men till skillnad från förut då man drack för att bli full så är det nu i syfte att få den där svårslagna wow-upplevelsen. De flesta wow-öl ligger ju rätt högt i ABV, vilket nu mera känns frustrerande att man blir så påverkad av ett par flaskor.

Tack för ett kul inlägg!

Gyllenbock sa...

Jag har sparat alla kvitton från Systembolaget och krogbesöken i år, gjorde det även förra året. I januari blir det en årsredovisning, detta år är betydligt dyrare än förra.

Weine sa...

Intressant inlägg!

Då allt är relativt tänkte jag börja med att ge lite perspektiv till detta.

Vi börjar med kaloriintaget som öl genererar.

För att få känsla för om öl verkligen är boven till viktökning måste vi väl jämföra det med andra drycker. Med samma konsumtionsmängd som ovan 1,7 liter ger summan inom parantes nedan.

Röd mjölk = 60kcal/dl (54 000kcal)
Lättmjölk = 40kcal/dl (35 000kcal)
Juice = 45kcal/dl (40 000kcal)

Med detta i åtanke känns ju inte öl som en jättestor bov vad det gäller viktuppgång. Det är ju trots att så att så länge man förbränner mer än man intar behåller man eller sänker sin vikt. Det totala energibehovet för en man ligger ju runt 2 500kcal per dag vilket ger 17 500kcal per vecka eller 910 000kcal per år. Ölen står då alltså enbart för ca 4 % av det totala energiintaget.

Min uppfattning är därför att det snarare är alkoholen som skulle kunna vara ett hälsoproblem.

Sedan har vi kostnaden för de samlade inköpen per år. Här håller jag med om att det kostar en hel del att ha öl som intresse men det är absolut inte dyrare än att ha tex vin eller whisky som intresse. Vin vet ju alla är svindyrt men jag kan inte säga mer än så det aldrig har varit ett stort intresse för mig dock har jag en del insikt i hur det är att ha whisky som intresse då det var där mitt maltdryckintresse började. Världens bästa öl kostar sällan mer än 300 kr/flaska medan den bästa whiskyn kostar från några tusenlappar och uppåt. Visst finns det mycket bra och god whisky för runt 400-500 kr men vi talar om det liter mer begränsade exklusiva släppen. Det finns ju även god standard-öl för runt 30kr/flaskan.

Detta är i alla fall en annan vinkel på samma ämne.

Balder sa...

Men du klämmer inte en flaska whiskey på en kväll dock. jag själv uppskattar verkligen en fin whiskey, men det är ölet som är min passion. Jag kan lätt slänga bort 2-3000 på en kväll på riktigt fin öl om det är så.
Lyckligtvist så har jag lite koll på plånboken och gör inte det! Alla är vi ju olika.

Men att jämföra går dock inte, alla nördar får lägga ut mycket pengar på sina intressen. Så vi behöver inte mäta penisstorleken om vem som lägger ut mest.

Almryd sa...

Johan: Apropå kalorimängden för vin så ska den var lite högre nu när jag kollat upp det igen, jag ville bara minnas att jag sett tabeller för där det stod att öl och vin hade ungefär samma. Dock fasthåller jag vid att det ofta blir att man dricker mer öl-kalorier än man hade druckit vin-kalorier, speciellt om man dricker svagare öl. Kanske inget problem folk har... ;)

Jompa: Japp, det med hög volymprocent på öl märks ju och ibland är det lite synd att man är halvdöd efter tre öl ibland :)

Gyllenbock: Auch... vill du verkligen veta?

Weine: Kul du tyckte inlägget var intressant! Håller med om att öl är den billigaste hobbyn när det gäller dryckerna, vin och sprit kommer förgöra plånboken så fort man blir kräsen, min jämförelse var mer mellan fulöl-finöl :)
Självklart så innehåller allt annat man också äter och dricker en massa kalorier och ölen är bara en liten del av det. Dock är det ju så att alkoholen fördärvar dig mer än mjölk gör (som du säger). Tex att du får sämre förbränning under tiden kroppen har alkohol i systemet. Det problemet hade du inte haft med mjölk.
Men att dra det så långt var lite över ambitionsnivån för mitt inlägg, det var mer skämtbetonat och något jag blajjade ur mig när jag var lite uttråkad :)

Weine sa...

Det finns inte någon fin whiskey vad jag vet...eller kanske någon av de bourbon jag druckit egentligen klassas som amerikansk whiskey....får lämna det öppet. Men de finns mycket fin whisky.

För att förtydliga avser priserna ovan från butik, går vi på krogen kostar motsvarande whisky kanske 3-500kr/cl. Då behöver man inte klämma en flaska för att komma upp i stora siffror. :)

Balder min passion ligger också i ölet, dricker knappt någon whisky nuförtiden.

Sedan var inte mitt inlägg till för att jämföra penisstorlek utan mer att visa på att vårt gemensamma intresse ÖL inte är så vansinnigt dyrt i ett dryckessammanhang.

Cheers!

Weine sa...

eberlund: Mina kommentarer är inte heller så allvarligt menade ;)

Almryd sa...

:)

Nä om man skulle ta en öl på det...

Gyllenbock sa...

Japp jag vill veta, det är därför som jag gör det. Är lite lätt nördig vad gäller siffror. :)