2010-11-10

Full fart på hembryggandet

I helgen buteljerades mina två senaste alster. Båda gjorda på samma bas på pale ale malt och karamellmalt, humlade med Amarillo som jag har haft så länge nu så jag är trött på den. Var tvungen att köpa en 500g förpackning eftersom Humlegården inte hade mindre vid tillfället.

Hursomhelst, två öl blev det.

Den ena var en amerikansk IPA. Inga konstigheter. Basen som nämndes ovan, amarillohumle så den hamnar på ca 55 IBU samt en massiv torrhumling, ca 140g på knappa 13 liter. Nu är amarillon slut.

Den andra var lite mer ett experiment. Fick en drös med äpplen av min kära mor. En del hamnade i en äpplekaka och resten hamnade i ölet. Valde en belgisk witbier-jäst till detta och jag hade även i 6 dl JO Äpplejuicekoncentrat när det var 5 minuter kvar på koket. Utöver detta slängde jag även i ett kilo äpplen då och kokade det snabbt och sen fick det stå i jäshinken i 2 veckor. Jäste som fan gjorde det, ca 9 punkter under beräknat så den fick lite högre styrka än väntat.

Provsmakade såklart båda vid buteljering. IPAn var helt underbar redan när den var rumstempererad och utan kolsyra. Äppleölet var lite spritig i eftersmaken, men annars fina smaker av äpple och resten av smakerna var där som de skulle också. Tror den kan bli rätt fin när den får lite kolsyra och man dricker den riktigt kall. Ser verkligen fram mot att smaka båda när de är klara!

Etiketter har det ju såklart gjorts också!




Dessutom är en beställning på varor till nästa öl gjord också. Eftersom jag varit missnöjd med min julöl som jag gjorde så tänkte jag att jag ska slänga ihop något annat lite mörkare som fungerar fint en kall vinterkväll. Efter att nyligen ha druckit en Founder's Breakfast Stout så var ölsorten given. Breakfast stout it is. Inget jag provat göra innan och om den ens blir hälften så god som Founder's så är jag nöjd.

Den kommer nog bryggas helgen efter denna och receptet ser ut som nedan. Ifall andra hembryggare läser och har kommentarer på det tar jag mycket tacksamt emot dem! Jag fuskar lite med extrakt för att få upp styrkan lite, det är så jobbigt med så mycket malt som behövs annars med den utrustning jag har.

Malt:
5 kg Pale Ale Malt
1 kg Muntons Dry Wheat Extract
0.7 kg Chokladmalt
0.5 kg mörk karamellmalt
0.5 havregryn
0.2 kg Svartmalt

Humle:
70g Northern Brewer (8.5%), 60 min

Jäst:
Safale US-05

Övrigt:
40g cacao
Samt bryggkaffe (mängd ej bestämd) som ska tillsättas till jäshinken efter en veckas jäsning.

Estimerad OG är 1090, estimerad FG är 1025, vilket ger 8.5% i slutändan om allt går som det ska, beräknat på 70% effektivitet vid mäskning.

Vad tror ni om detta?

4 kommentarer:

Stefan - Beer Drivel sa...

Låter riktigt smaskigt det där. Om du är i Stockholm nån dag så byter jag gärna några flaskor. Jag kommer ha nytappad Trippel IPA och Amerikansk Barley Wine hemma efter nästa helg. Kan även fixa Honungsporter som kryddats med nötter och torkad frukt.

Fabrikör Ekstedt sa...

Ungefär 10 % chokladmalt är väldigt mycket. Jag skulle halvera mängden och kanske öka svartmalten med 100 g.

I övrigt ser det gott ut. Att använda en liten del extrakt är inget att skämmas över, det gör Närke i bryggningen av stormaktsportern. Det ger en tydligt men inte dominerande kaffesmak.

När jag har använt kaffe i stout och porter har jag haft 5 g malda bönor per liter öl.

/Fredrik

Almryd sa...

Fredrik - extraktet, hur kan det ge "en tydligt men inte dominerande kaffesmak."?

Eller menade du att skriva det efter det med malda bönor?

Tack för tipsen!

Fabrikör Ekstedt sa...

Meningen "det ger en tydlig..." skulle förstås hamnat sist i inlägget...