2010-11-15

Julöl - En genomgång. Del 1

ÄNTLIGEN har julölen kommit, glöm den 24e december, min julafton är den 15e November.
Jag, Balder, kommer att köra igenom så mycket julöl som jag bara kan under detta året. Hoppas att det kommer till nytta för att veta vilket öl som ska tas fram på julbordet.
I år ser startfältet starkt ut, men jag är oerhört besviken att jag inte kan få tag på Fra Til eller Fra Via Till som den egentligen heter från Mikkeller. Jag har iofs nära till Köpenhamn då jag bor brevid Malmös Centralstation!
Förra årets stora vinnare blev Nils Oscars julöl, få se om den får likabra genomslag i år.

Först ut i mängden detta året är givet till MNM - MidvinterNattens Mörker och är brygd av Sigtuna Brygghus. Låt oss se hur den klarar av detta hedersuppdrag.
Första utomstående att gå in i leken som gästtyckare är kvinnan som jag bestämt mig för att dela mitt liv med. Min bedårande sambo Vilse.

Detta var ett öl som föll mig i smaken förra året, en väldigt fruktig öl med smaker som kavring och rostade toner av kaffet.
Årets MNM är inte alls lik sin föregångare. Direkt när jag slår upp den i glaset så känner jag doften av kanel! Det går en söt doft över hela rummet.
Att känna något annat går nog bra, men jag håller mig till det.

Smaken så, det är en direkt maltig upplevelse, blandad med sötman av kanel. Detta smakar rent av som en maltig pepparkaka! Med det menar jag att det även smakar nämnda kanel, lite ingefära men ändå en fruktighet satt av en viss pommerans. Jag gissade även på att det kan vara lite vanilj i smaken. Men efter att ha läst på flaskan kom det fram att det smakade kardemumma. Oj oj så fel jag hade!

Vilse då? Jo hon tyckte att det smakade russin, pommerans och glögg. Efter det så klämde hon ur sig att det smakade öl. Varpå hon får den lite syrliga kommentaren: Vad smakar öl? Då blev det en liten spänd stämning i rummet. Svaret jag fick var "jag vet inte" men hon tänkte egentligen "jävla nörd".

Hur detta passar som julöl? Jo som ett sviskon i en gåsaröv!!
En klockren start på julöls säsongen.
Julölsindex: 9/10 tomtar
Priset ligger på 29.90kr för en 500ml flaska.


Här är en låda som fick följa med mig hem från bolaget. Där jag för övrigt sprang på Eberlund som sa det jag tänkte: Kunde tro att du skulle vara här! Allt är inte julöl, jag fick även med mig en Ace of Spades, Sveriges starkaste öl.

2 kommentarer:

Almryd sa...

Jag fick med mig 3 st Santas Little Helper (sista på hyllan), 2 st Gudalös (sista på hyllan ocks)samt 2 st Blizzard och 2 st Solstice d'hiver. Fick räcka för nu.... dyrt nog.

Balder sa...

jag köpte oxå dem, fast en av var. förutom Solstice. den har jag redan på lagret hemma och jag anser inte att det är en julöl!
nej billigt är det inte. Men ni måste verkligen köpa MNM, riktigt bra julöl!