2010-11-21

Öppningskvällen på Malmö Brygghus

Det blev så igår att man begav sig till Malmö Brygghus. Som jag skrev igår så var det igår som de öppnade puben på riktigt.
Jag dök in ungefär halv 8 och där var en del folk redan men inte så det var trångt direkt. Den nyöppnade delen som består av en pub i två våningar var riktigt trevlig. Med de fina jästankarna i koppar i mitten så får man verkligen brewpub-känslan där. Gillade även borden som var gjorda av halva trätunnor. Tjusigt och mysigt var det i den delen av puben. I det stora rummet där uppe vid långborden är mysfaktorn inte lika hög. Om det är något som är högt där så var det ljudvolymen, speciellt lite senare på kvällen när det började bli fullt med folk. Men i det stora hela väldigt trevligt!
Humana priser också, 50 kr för en öl om man är medlem, annars en tia dyrare. Dessutom är det ett bra initiativ att det går att köpa provglas av ölen för 25 kr/st så man kan smaka alla om man vill utan att behöva köpa stora glas.

Cacaoporter blev det såklart, lika fin som vanligt. Även en veteöl slank ner. Veteölet som jag gillade vid provningen senast omvärderade jag igår. När kompisen påpekade att det fanns en speciell bismak i den började jag notera det också vilket sänkte ölet lite. En lite skarp smak som skär genom de andra smakerna i eftersmaken. Dock är det fortfarande en ok öl. IPA-n köpte jag ingen men smakade lite och den är finfin.

Vi lyckades även byta några ord med bryggare Benny som reagerade på min flickväns vinglas när han gick förbi. Det blev lite diskussion om varför hon inte dricker öl och vi sa att hon gillar mest bara lambics och liknande. Då fick vi veta att det finns planer på en Malmö-lambic. Jästkulturerna är redan på gång och han trodde att om ca 2 år skulle det finnas en lambic att servera. Vågat initiativ men det ska bli kul att se om de kan lyckas med det. Även ett annat kommande öl nämndes när vi kommenterade att vi gillade IPA-n, speciellt för att den var balanserad och inte enormt överhumlad (som modet är nuförtiden). I mars ungefär skulle det komma en ny tillfällig IPA också, fast den skulle vara mer extremt humlad. Också något att se fram emot alltså.

Julölen blev det inget av igår tyvärr, på tappkranen stod det att den börjar serveras den 25:e november. Så det får bli ett besök snart igen.

Jag har tyvärr inga bilder för min mobilkamera duger inte till något alls... däremot kommer det inom kort en film därifrån som Olsson med crew filmade under kvällen.

1 kommentar:

Balder sa...

vilket oxå innebär att Balder med block kommer att vara där och skriva ett omdöme om våran egna Malmö julöl...spännande!