2010-11-19

Julöl - En genomgång. Del 2

Ja då var det dax för del två av min julölsgenomgång. Denna gången dyker det upp både kanoner och kalkoner som TV4 sporten hade kallat dem. Framförallt så har jag funnit julölen med ett stort tomteskägg!

Första ölet ut är Flying Dog K9 Cruiser Winter Ale. Doftar milt av malt, men det är inte mycket till doft i övrligt.
Smaken är ganska så trist. VÄldigt maltig men på tok för tunn. Saknar mer eller mindre kropp helt och det är ganska så tråkigt. Eftersmaken är sur och ganska metallisk. En inte helt lyckad öl av Flying dog som annars gör väldig bra ölet.
Julölsindex: 2/10
Pris: 25.80 kr för en 355ml flaska på systembolaget.



Nästa öl ut från gridden är en Mikkeller, denna gången en Santa's little helper. Doften är härligt kryddig, och mer doft känner inte min näsa för den är avdomnad av kryddorna. Så när första smaken ska tas så känner jag direkt denna kryddighet, men smaken är väldigt annorlunda. För att släppa allt detta snack om kryddor. För ölet smakar ändå av en viss beska som reser sig och stiger upp i en mjuk sötma. Jag känner honung och torkad frukt, i detta fallet aprikoser. En stor kropp som är fyllig och trevlig. Väl godkänt till Mikkel som inte tog i för mycket denna gången i denna strong ale.
Julsindex: 7/10
Pris: 43.50kr för en 375ml flaska.



Nu kommer det ett bottennapp i form av Harviestouns Mr. Sno'balls.
Jag måste bara börja med att detta är samma bryggeri som gjort ett sånt sjukt monster som Ola Dubh. Drack för övrigt Ola Dubh 40 förra helgen, men det är en helt annan historia och ett helt annat delirium. För detta är Mr. Sno'balls och detta är en inte allt för bra vinteröl. Doften är fruktig. Smaken är maltig och toner av samma torkade frukt som kändes i doften. En viss pommerans finns där i botten. Tunn men ändå rund. En trist lageröl, men det är för bra för en tvåa.
Julölsindex 2/10
Pris: 24.90 kr för en 330mls flaska.



NU ska ni få läsa om ett öl som jag verkligen hade förhoppningar på. Det är på Nynäshamns Ångbryggeris Mysingens vinterbrygd. Namnet är lite för långt bara. Gud så jobbigt att säga och skriva! Doften är stark och förväntningarna bara byggs upp. Det doftar härligt av torkad frukt och juliga kryddor.

Smaken är också stark, kryddig och brödig. Men herregud, den är på tok för tunn och saknar mer eller mindre kropp. Har lite sirapsmak men den borde nog ha mer av den varan för sötman behövs i eftersmaken som blir lite tråkig av alla dessa kryddor. När dessa kryddor tar slut så är eftersmaken trist, besk och metallisk.
Men bryggeriet har en sak helt rätt. Det är serveringstemperaturen, den är verkligen som bäst på de ca 12 grader som man säger.
Julölsindex 5/10
Pris: för en 500 mls flaska får man punga upp 30.70kr



Men årets absoluta topp är redan nådd! Den heter God jul, ja den heter så. Nögne Ö God Jul. Jag ringer hem från jobbet och säger att jag är på gång och att sambon Vilse ska slänga in något i kylen till mig. Hon sätter då in denna utmärkta julölen.
Så när jag kommer hem så öppnar jag kylen och läser snabbt på flaskan att man ska hantera den varsamt. Det har jag ju gjort tänker jag och öppnar. Men så fort kapsylen åker av så börjar det skjutas upp skum ur flaskhalsen. Jag slänger mig på flaskan och häller upp i glaset innan jag börjar fnissa lite. Ja just det snuskig humor!
Doften av denna nästan svarta dryck slår mig direkt som en fruktig och chokladig doft. Som romerska bågar. Mycket inbjudande måste jag säga.
Smaken är en ända symfoni i allt som en bra öl ska ha. Den är stor och så där härligt komplex. Man känner även här en viss maltighet men även lite humleblomster. Eftersmaken är rostad och till sist så kommer en mjuk chokladighet och återstår läääänge på tungan! Alla dessa smaker är i total harmoni och balansern är perfekt! Ja den är fyllig också, mycket fyllig! Ja som ni märker så är detta en ren kärleksförklaring.
Julölsindex: 10/10
Priset är 47.90 kr för denna 500 ml flaskan. Väl investerade 48 kr!

Just det, lite nördkurriosa: Ölet är bryggt sommaren 2008. (Förlåt jag kunde inte hålla mig)



Sist ut, för ja nu har jag satt i mig sju öl på fem dagar, arbetsdagar dessutom! Det är denna Oppigårds Winter Ale Doften är Humlig och som att gå i en granskog. Jag frågar mig, vad fan har humle med vintern att göra? Aja jag måste smaka på det innan jag börjar tänka negativt. Smaken är också av humle. Men den är precis som andra Oppigårds öler. Säkra kort, men för mig börjar det bli lite trist. Våga där uppe i Dalarna! Förutom humlen så känner jag en viss pommerans och appelsinchoklad.
Ja ölet är gott, men inte mycket mer än så. Inte så juligt eller vintermässigt.
Julölsindex: 4/10
Priset för denna 500mls butelj är då 25.90kr. En bättre investering då än Mr. Sno'balls och K9.




Jag återkommer med mer betyg inom några dagar!
Någon som är sugen på att delta som gästtyckare? Skicka ett mail till balder@olradet.se eller kommentera i inlägget och anmäl intresse.

7 kommentarer:

Henning sa...

Fan var fina bilder, Balder!

Balder sa...

Tack! Dom är faktiskt tagna av en rätt så sunkig mobilkamera. Så ingen finare grej. Jag kunde ju använt frugans. Men jag ser ingen match idet.

Fina bilder - Finare öl!

Eirik @ Basunen sa...

Undrar lite på vad Nøgne gör med God Jul - först trodde jag det var fördi jag hade fraktat 8 flaskor med flyg från Oslo till Arlanda - samtliga 8 närmast "exploderade" när kapsylen gick av - men tydligen verkar det gälda alla God Jul-flaskor... skumt! (jaja :p)

Balder sa...

Haha, ja man läser ju på flaskan att den ska hanteras varsamt och det ska man väl med all öl? Men att den får ett fulkomligt frispel och verkligen vill ur flaskan är konstigt. Men den är klart värd det. Ett underbart öl.

Unknown sa...

Tjena!
Riktigt bra och seriös blogg om ett intressant och seriöst ämne!

Jo nu när den nya ölsäsongen har kommit igång med nya smaker att njuta av så kom jag över en JulAle. Kommer inte ihåg vad den heter, men den är omslagen av grönt papper. Fick reda på till min förvånad att man skulle värma den till 70 grader. Visst har man hört om varm ale innan. Men har inte smakat den. Vore roligt och höra vad du tyckte om den, ifall du vågar testa den ;)

Mvh Alexander

Unknown sa...

Såg nu att du precis hade testat den!

Balder sa...

Jag har dock inte provat den när den är varm. Det är faktiskt något jag funderar på om jag ska göra...men det finns så mycket annat.
Detta är faktiskt en riktig annolrlunda ale, det är en spontanjäst ale.
Kul att du gillar våran hemsida/blogg. Alltid kul med possitiv feedback!