2010-11-23

Julöl - En genomgång. Del 3

Ja då var vi framme vid nummer 3 av julölen. Denna gången hittar vi två stora glädjeämnen och tyvärr två förlorare.
För första gången ska Marcus Persson vara med och tycka till om en öl. Detta gör han om Rudolf Ren från Dugges lite längre ner i detta inlägget. Han passar på att citera allas våran vingården Bengt.


Första ölet ut idag är då Jólabjór från bryggeriet Ölvisholt Bryggeri från vårt lilla nordiska grannland Island. Personligen har jag inte druckit så mycket från Island, men jag tänkte innan jag smakade detta öl att dom borde hålla sig till att brygga Lava, det är ju ett förbannat bra öl (om man inte frågar min chef som inte alls gillade den). Smaken är ju bekant som baken, BRED!
Jag föll så klart för etiketten, för vad i helvete har det med jul att göra? Inte mycket, men säger dom att det är en julöl så är det väl en julöl.
Den fula gubben på bilden är för övrigt Gryla, något fornnordiskt väsen som man använder för att skrämma barn med. Jag bär ju också ett fornnordiskt namn och det ryktas om att mina vänner skrämmer sina barn med att om dom inte passar sig så kommer farbror Balder och hämtar er.

Nog om det, för ölet är en sensation!
Jag blir direkt positivt överraskad när jag ser att färgen är mörk, det luktar något. Detta är alltså mer än en astråkig öl. Doften är lite rökig och maltig. Rökmalt tänker jag, gott! Doften slår inte fel alls, visst är detta en rökig och maltig öl. En förvånandsvärt stor kropp. Fyllig, men ingen jättekropp. Men jag är ändå förvånad. Avslutningen är av sirapsötma och aningen, aningen lite pommerans.
Ett gott betyg till vår lille islänning.
julölsindex: 6/10
Priset för denna 330 ml flaska är 28.60.



Nästa ut ur grinden är Anchor Christmas ale.

Förväntningarna är som vanligt höga på Anchor. Men jag har varit lite besviken de två senaste åren på deras julöl.
För er som inte vet så byter man ut recept och etikett varje år. Ett nytt träd = ett nytt recept.
Doften är fruktig och friskt. Väldigt mysig doft av julen.
Smaken är precis som vanligt. LINGON! Vad i helvete är det som händer tänker jag. Hur kan det smaka lingon varje år när dom byter recept?
Aja, lingon är ändå gott. Resten av smaken är frisk men den är för tunn och har kropp som en tjekisk lager. Viss kryddighet som faller väl i smaken, men i övrigt är den len.
Tyvärr så är den lite tråkig i år, bättre än förra året, men trist.
Julölsindexet blir därför 5/10
Priset på vårt kära bolag är: 25.50kr för 355ml.



Dags för dagens gäst, Marcus Persson. Min granne, tillika Vilses bror. Han ska få hjälpa till att säga sitt om Dugges Rudolf Ren Ale.

Det slår mig när jag öppnar ölet att det luktar fisk och kavring. Delvis även lite malt doft.
Smaken är komplex, kryddig och trevligt fruktig. Smakerna skär sig inte det minsta utan är väldigt bra balanserade. Avslutningen är sötma som kommern av mörkare sirap. En mycket fyllig och rund smak. Efter ett tag märker jag att det är en lång och besk eftersmak som ligger kvar länge och dansar på tungan min.

Macke då. jo han säger så här:
Den doftar som en rostad kola.
Smaken är som ett gotiskt kyrkvalv. Sen skrattar han högt och vi lyssnar på allas våran Bengt Frithiofsson när han berättar om Per Morbergs hemmagjorda senap. Mycket underhållande för övrigt.
Marcus lugnar ner sig och radar sen upp lite smaker som bränt socker. Rättare sagt, han sa pepparkaksklister. "ni vet sånt man klistrar ihop pepparkakshus med". Men han kände även en fruktighet och framförallt så kände han smaken av Sharonfrukt.

En imponerande pallet Marcus!
Julölsindex för detta öl blir: 6.5/10
Priset är: 38.50kr för 500 ml.



Ocean Eko Julöl från Göteborgsbaserade Ocean brewery
Rena rama göteborgskampen mellan Oceanbryggeriet och Dugges. Jag såg verkligen fram emot denna Ekologiska julöl. Om ni undrar vad som menas med det så är det att råvarorna som använts för att brygga denna öl är odlade ekologiskt. Jag såg fraktiskt fram emot båda göteborgarna. Men tyvärr Ocean blev ett tungt fall, ett dåligt göteborgsskämt. Kalla det var du vill för detta smakar malt. Ja det är malt, malt, malt och malt. Nej nu vad jag lite hård. Det kommer även in en viss smak av salmiak. Nu är maltighet en viktig ingrediens i en julöl så indexet bör inte bli för lågt. Men nej, Ocean Eko stannar kvar på hyllan nästa gång jag ser dem.
Julönsindex: 3.5/10
Priset ligger på 31.20 riksdaler för en 500ml flaska.





Sist ut för dagen är Great divide Hibernation Ale.
Denna bryggd stoltserar med 8.7% abv och är en av de starkaste ölen i fältet. Inget för en vardag tänker ni, tisdag tänker jag! Hur som helst så är det en fruktig doft av humle man möts av när man slår upp denna mörka mahognyfärgade brygd.
Smaken är verkligen humlearomatisk. Men det är inte en sån där humlebomb som möter en utan en mjuk humlesmak, som verkligen är den stora smaken. Humletonerna glider sen sakta men säkert över till en värmande känsla av mammas julaknäck. Viss maltighet till knäcken och eftersmaken kommer som i en fin förpackning av en rostad ton. Sist av allt så ligger det kvar en härlig beska och lite chokladsötma. Den värmande känskan är troligen av den höga alkoholhalten. Alkoholen känns för övrigt inte det minsta i smaken. Blir aldrig det minsta spritig.
Julölsindexet blir höga 8.5/10
Pris för en 355ml flaska är väl investerade 29.90kr.

Nej nu ska jag avsluta ölen på soffan och låta mig bli varm och god av den!
Ny uppdatering kommer till helgen!

1 kommentar:

Almryd sa...

haha.. pepparkaksklister... det var roligt :)