2010-11-29

Ölråd: 101112 Röstlund - Anchor Christmas Ale 2008 & 2009, Lost Abbey Gift of the Magi, Captain Lawrence Golden Delicious

Upphällning av första ölet på provningen.

Vi hade ett Ölråd för drygt två veckor sen men eftersom jag glömde ta med min lilla dator skrev vi för hand. Det är jobbigt att skriva av allt det så därför har jag varit slö med att uppdatera bloggen med det.... Men nu får det vara dags.

Kvällens värd för detta Ölråd var vår kära Röstlund. Vad hade han att bjuda på? Ganska väntat så var det lite USA-tema igen eftersom även Röstlund varit i USA nyligen.

Kvällens första öl var en

Anchor Christmas Ale 2008
Land: USA
Alkoholprocent: 5.5%
Pris: Bara tomten vet

Vad tyckte vi om den då?

Balder:
Doften är mycket inbjudande. Likt många barley wines. Smaken är ganska skum. Första smaken är lingon och melass samt någon ton av anis. Samma smak sitter i likt en halsbränna a la magkatarr.
Betyg: 3

Eberlund:
Denna luktade gott men smaken är kass. Eventuellt dåligt lagrad. Smakar lite papp. Russin i doften som kommer lite i smaken också men det är mest konstiga smaker. Lite vörtbröd kanske. Svårt att betygsätta nu, var nog godare färsk.Nu får den en knapp 4 för jag känner mig snäll.
Betyg: 4

Olsson:
Doftar russin och lite plastigt.Smaken känns igen som tusan men jag kan inte placera den. Där är lingon och vörtbröd, sen är där något mer jag inte kan placera. Den känns lite unken men samtidigt intressant. Och framförallt, nu börjar julen. Snart.
Betyg: 5

Henning:
Doftar lakrits. Smak av lingon och papper. Detta öl har inte värmen som jag vill ha i en julöl. Svänger som en utförsåkare.
Betyg: 4

Röstlund:
Doften omfamnar med kryddnejlika och söt malt. Smaken är en besvikelse, tom och tafatt.
Betyg: 4

Ekström:
När flaskan öppnas kommer en doft av barley wine som gör mig väldigt peppad men blir lite besviken när jag smakar den då den smakar lite avslagen och matt. Även om den den får plus i kanten för den grymma flaskan och att den varit lagrad sen 2008 så faller den tyvärr platt.
Betyg: 2

Genomsnittsbetyg: 3.6

Även nästa öl var från Anchor. Deras 2009:a av föregående öl. Varje år gör de en ny julöl där det skiljer lite i receptet och flaskan har ett nytt slags träd på sig. Just träd i olika former är ju som bekant det allra mest juliga som finns.


Anchor Christmas Ale 2009
Land: USA
Alkoholprocent: 5.5%
Pris: Också on a need to know basis.. om man inte är tomten själv.

(alla dessa tomteskämt gällande priset får ni tolka som "jag vet inte")

Jaha, vad tyckte vi då?

Olsson:
Samma toner som 2008:an men förstärkta. Där är en mer närvarande beska. Lite besk citrus i eftersmaken. Pomerans och lite vört.
Betyg: 6

Ekström:
Liknande dofter som 2008:an men lite mer juligt. Tall, gran russin tycker jag mig känna. Smakar mer färsk och med mer kolsyra. Svårt att urskilja vad jag känner för smaker men god ändå.
Betyg: 5

Henning: 
Doften är svampig och kryddig. Smaken är som en matta av grape och lite syrliga löv. Passar som ett höstöl och till husmanskost.
Betyg:4

(Syrliga löv? Det har jag aldrig smakat. :) Reds. anmärkning)

Röstlund: Smakar en del karamell. Kryddig smak men ganska tunn.
Betyg: 5

Balder:
Ölet har gått från en tall till en cypress. Smaken är som föregångaren men med toner av blodgrape. Sämre eller bättre? Nja...
Betyg: 3

Eberlund: 
I princip samma smaker och dofter som 2008:an, dock lite friskare. Så den får ett snäpp högre men fortfarande inget att hänga i julgranen.
Betyg: 5

Genomsnittsbetyg: 4.6

Nästa öl är en liten specialare. Röstlund berättade att den har fått sin beska från en bark från nåt som heter Frankincense (i alla fall på engelska), och även med lite myrra i. Det är en "seasonal tribute" till de tre vise männen som kom med gåvor, därav namnet på ölet. Vad tyckte vi då?

Lost Abbey Gift of the Magi
Land: USA
Alkoholprocent: 9.5%
Pris: ?

Ekström:
Luktar som en spontanjäst. Eller en witte? Citus och lite träkaraktär i doften. Smaken är väldigt besk och jag tror att den dödar min förmåga att känna något annat än beska.
Betyg: 6

Olsson:
You feel like Steve McQueen when you're driving in your car - that belongs to Jesus!
Betyg: 7

Eberlund: 
Doften är fin, nästan lite lambicaktig med hallontoner, om än svaga. Obefintligt skum. Smaken är först lite maltig som sen övergår till en lite udda beska som i sin tur övergår till en lite mintaktig ton. Smaken hänger kvar länge. Alkoholen märks inte så mycket. Udda öl, mycket intressant.
Betyg: 7

Röstlund:
Underbar doft, spunnet socker, jordgubb och söt malt. Fyllig smak med söt humle. Eftersmaken blir ganska besk av rökelsebarken som finns i. Lite mindre bark hade inte skadat, för utan den hade det varit en riktig vinnare.
Betyg: 8

Henning:
Mycket angenäm doft med toner av socker och polkagris. Underbar smak med inslag av karameller och en skön beska. Ölet har en galen komplexitet och jag hade gärna druckit detta igen.
Betyg: 9

Balder:
Första smaken är en chock. Denna öl ska skära ut min tunga och göra kaos med mig. Smaken är mångsidig med en bibehållande maltighet. Viss sötma av vindruvor/russin. Lost Abbey gör ännu en spännande och cool öl.
Betyg: 8

Genomsnittsbetyg: 7.5

Sista ölet för ikväll lät väldigt spännande. Från ett bryggeri som jag aldrig hört talas om. Tydligen lagrad på äpplesherryfat. Vad tyckte vi om den då?

Captain Lawrence Golden Delicious
Land: USA
Alkoholprocent: 10%


Balder:
NÄ!
Betyg: 1

Henning:
En fruktig ton i doft och smak. Ölet har väldigt mycket jästtoner och äpplebeska och specialare. Smakar som en fördrink.
Betyg: 5

Eberlund:
Luktar cider. Eller i alla fall cider med nagelborttagningsmedel i. Ser ut som cider. Inget skum, klar och ljus. Smakar alkohol som ett rent helvete. Klassas som en triple men den har inte ens i närheten av samma balans som en riktig. (med betoning på riktig), triple har. Smakar kanske lite som en Kopparbergs äpplecider som nån fjortis har spetsat med vodka... fast lite torrare. Riktigt sjukt dåligt, finns fan inget som är bra med detn förutom att... nä inget! Golden Delicious, smakar ungefär lika gott som en strippa med samma namn. (Fast det kanske vissa tycker är gott).
Betyg: 1

Ekström:
Frisk och äpplig. Smakar mer cider än öl men det gör inget för den friska smaken gör det hela roligt och smakligt.
Betyg: 5

Olsson:
Luktar surt äpple och lite spontanjäst. Viss beska i smaken. Jag gillar det, det är intressant och det betyder mycket för mig. Sjuk cred till kvällens värd som tar ut svängarna ordentligt.
Betyg: 6

Röstlund: Äpple 'o rama. Smakar äpple, ekfat och lite triple. Gillar man att äta äpple med kvisten på gillar man kanske detta öl mer än jag gör. En lite besvikelse.
Betyg: 4

Genomsnittsbetyg: 4

Lite spridda omdömen på den sista ölen där men så kan det vara. Det var allt för denna gången. Nästa Ölråd blir det redan på lördag den 4:e, den gången hos Balder. Balder brukar alltid ha något spännande i bakfickan så det ska bli kul... *host host* ge oss mer Behemoth *host host*

På återseende!



Inga kommentarer: