2010-12-01

Julöl - En genomgång. Del 5

Dagens Julölsgenomgång är en av de absolut sista. För nu är jag snart klar med hela sortimentet! Ja det är klart att detta är den första dagen i december. Jag är ju klar med julölen. Men idag släpptes det nytt. Så idag kommer även Valsvikens Vinterporter med!

Dagens inhyrda expert är min egna far! En man som mer eller mindre bara dricker Sort guld och annat billigt som dricks iskallt så att alla smakerna försvinner. Mannen som har lärt mig allt jag kan, ELLER? Det är faktiskt mamma som lärt mig det mesta! Låt oss se hur den "snåle fete skåningen", som hans vänner kallar honom för klarar sig.
Välkommen Karl-Göran eller Kalle som dom flesta känner dig som till Ölrådets hemsida.

Först ut är ett Sigtuna försök i Mohawk, detta är Mohawk Blizzard.
En bespottad öl som jag först tänkte att jag inte ens skulle prova med tanke på vad andra bloggare har sagt om den. Jag vill inte säga något negativt om något som jag inte provat förr. Åter något som min mamma lärt mig! Man måste smaka.
Jag tycker faktiskt att detta är ett mycket underskattat öl. En fin komplex smak, mycket kaffesmak. MEN, ja tyvärr det finns ett men. Ölet saknar helt djup. Det borde ha funnits något roligt i den som tex choklad eller vanilj eller nått i eftersmaken. Kankse något roligt juligt, typ kardemumma eller kanel. Nja Sigtuna. Era vanliga öl är bättre!
Julölsindex 6/10
Priset är 34.90 kr för 330 ml

Corsendonk Christmas Ale
En klassisk återkomst skulle man väl kunna säga. Den fick ok betyg förra året med en sexa. Iår anser jag den vara en fortsatt ok julöl som smakar väldigt mycket frukt. Fruktigheten är för övrigt inte den ända smaken. Den är belgiskt söt också, men tyvärr lite för mycket för min smak. Ölen är bra, men saknar till viss del kryddorna.
Julölsindex: 6,5/10
priset är 20.90 kr för lilla söta 250ml flaskan

Ett av de stora utropstecken var Jacobsen Golden Naked Christmas Ale och fick en sjua förra året. Här dyker då även mannen, myten, legenden Kalle upp. Ja gammelgubben får en enkel resa enligt mig. Få se vad vi tycker om Carlsbergs microbryggeri Jacobsens julöl.
Man känner direkt i doften att detta är en fruktig öl. Ja det luktar verkligen aprikos över det hela. Smaken börjar lite maltig men sen går den över i ett solo av torkade aprikoser. Ölet är spritigt, något man försökt dölja med sötma. Man döljer ju ofta spritigheten med sötma, men Carlsberg är inte bra på att göra det så det drar igenom en annars EXTREMT söt öl! Nja, jag kunna finna viss njutning i det. Men i övrigt är jag ganska besviken. Ett plus för sin färg och läckra skumkrona!
Julölsindex: 4/10
Priset är resonabla 55 spänn för en 750 ml flaska

Gammelgubben då, vad tror ni han tycker?
Jo han fick ju inte någon svårare öl att bedömma, så jo han satte smaken apprikoser, sa faktiskt torkade aprikoser. "jag tycker att det är en söt och sliskig öl". Sen kläcker han ur sig lite roliga "har du inte någon annan?".

Jag serverade därför honom en kopp kaffe, sen såg vi på El Classico.

Ayinger Winterbock
Ingen kommentar, eller jo, här är den. UNDERKÄNT! Tyskar ska hålla sig till det som är bra på, Ayinger Winterbock tillhör inte något av det.
Julölsindex: 1/10
Priset är 29.90kr rakt ner i soptunnan för en 500ml.

Jag tycker inte att detta är en julöl men jag får väl säga vad jag tycker om denna Solstice d'Hiver från Kanada.
Som ni vet har jag varit i Kanada tidigare och ska åka tillbaka till sommaren. Jag har då redan sprungit på Brasserie Dieu du Ciel och Solstice d'Hiver tidigare. Vad jag har gillat med den då som nu är att det är en varm humlighet som käns väldig rund och fin. En öl som verkligen tjänar på att stå på hyllan och mysa till sig i ett par år i garderoben. Det som får mig att tycka att det är lite mer än en julöl är fruktigheten som fins i den bakom den fina humlen. Det är faktiskt till viss del aprikoser och aningen ingefära. Ohh detta är ett jävligt fint barley wine!
Julölsindex 8/10 (i övrigt är det en 9/10).
Priset är 34.50 kr för 341ml.

För att berätta något roligt så har jag släpat med en Solstice tidigare resor som står på lagring nu! Den kommer att bli riktigt fin när den stått där i fem år!

Tuborg Christmas Brew
Haha, ja. Jag vet, men den måste få vara med. Den är ju faktiskt bättre än Ayinger! Men ja vad ska man säga? Det är en bra maltighet, men satan så mycket kolsyra. Tyvärr så är det en del spritighet som slår igenom.
Min sambo Vilse sa att det luktade och smakade tonårsfylla!
Julölsindex: 2.5/10
Pris: ?? 5 spänn burken på Border shop

Från dagens släpp har jag hunnit med att prova Valsviken Vinterporter från Nynäshamns Ångbryggeri.
Nynäshamn släppte ju ut Mysingens vinterbrygd vid tidigare släpp, jag har provat den tre gånger nu och tycker att den bara blir sämre och sämre! Ny öl, helt annorlunda. Den är lite väl dyr kanske med tanke på att man fick klämma ur dryga 40 kr för en liten flaska på 250 ml.
Ölet smakar ganska komplext, men det smakar som om att man tog en rökt korv och blandade det med kaffe. Haha jag inser hur dumt det låter, för detta är väldigt gott! En bra vintrig maltighet. Läste på flaskan att det kommer från sju olika maltsorter. Mycket fylligt öl och väldigt bra för vinterkylan! Ja just det, innan jag glömmer, det är inte så sött och jag gillar det!
Julölsindex: 7.5/10
Priset: 250 ml för 40.60kr



Nej nu ska jag börja ladda inför lördagens ölråd!

4 kommentarer:

Marc sa...

Oj, undrar om du hade oturen att få en dålig flaska Ayinger Winterbock? Ölet är rankat som det bästa tyska ölet alla kategorier på RateBeer så det är inget "otyskt" över det :) Så antingen är smaken bara olika helt enkelt, eller också hade du otur med flaskan och har du den kvar får du gärna reklamera den till Systembolaget så får du pengarna tillbaka.

Vänliga hälsningar,
Marc Schuterman
Brill & Co

Anonym sa...

Du menar alltså att tyskar inte är bra på att brygga tysk bock?

Almryd sa...

det var flera av oss som provade Ayinger på julölsprovningen och ingen gillade den... tror mer det handlar mer om att smaken är olika. jag gillade inte heller det... gillar sällan bock-öl överhuvudtaget. men som tur är så är smaken olika

Patrik Olsson sa...

Genomgående för oss verkar vara att vi ofta inte gillar bocköl. Tittar man på det öl som fått sämst betyg (ute i högerkolumnen) hittills så är det ju Einbecker Winter-Bock, och även den får skapliga betyg på ratebeer t.ex.