2010-12-09

Ölråd: 101204 Balder - Unibroue Chambly Noire, Xbeeriment Black Force One, Samuel Adams Imperial White, Alesmith Speedway Stout & Duff beer

Då har vi varit på Ölråd igen. Kvällens värd var Balder och han skulle som vanligt överdriva lite så han bjöd på hela 5 olika öl istället för föreslagna 3. Ännu en kanonöl serverades hemma hos honom vilket ger oss andra lite prestationsångest.

Kan för övrigt nämna att Balder inte kom ihåg vad något av detta kostade. Om någon verkligen undrar så skriv en kommentar så kanske vi kan kolla upp det på något sätt.

Första ölet för kvällen var från kanadickiska Unibroue.

Vad tyckte vi om den då?

Unibroue Chambly Noire
Land: Kanada
Alkoholprocent: 6.2%


Eberlund: God doft med lite russin. Smaken är lite tam men det finns fina kvaliteter. Väldigt smooth, lite rökig, en del russin och en avrundad eftersmak.
Betyg: 6

Olsson: Doftar russin. Nästan lite Barley Wine. Härligt mustig doft. Smakar nästan lite druvigt och ganska sött. Även om smaken är lite vattnig så är den full av komplexitet. Jag kan förnimma en väldigt liten rökighet långt bak i gommen. Det känns värmande och passar bra som en vinteröl.
Betyg 8

Balder: En väldigt skönt doft, som ett mörkt choklad. Smaken är först som ett mörkt choklad. Sen kommerdet en fruktighet likt russin. Chokladrusin låter kanske inte så bra. Men det går lite hand i hand. Faller inte alls på smaken, men på att den är så frutkansvärt tunn. Men det är en bra mörk ale.
Betyg: 7

Henning: Ett öl från Unibroue smakar likt Canadensiska öl och saknar kropp. Du får lite doft av druvor. Smaken är tunn, med liten kryddighet och toner av sädesslag. Passar till pepparkaka. Alldeles för tunn och får därför bara 3 av 10.
Betyg: 3

Röstlund: Härligt värmande doft, det är något med den belgiska öltraditionstilen som känns
tryggt. Full med kryddor, det passar bra nu i vinter/jultid. En god öl, lite för tunn bara.
Betyg: 6

Ekström: Mmmm mycket bra faktiskt. Mycket chokladig och en klar ton av russin. Tyvärr så är den väldigt tunn och kunde behövt lite mer fyllighet eller vad man ska kalla det... En utmärkt julöl måste jag säga.
Betyg: 6

Genomsnittsbetyg: 6

Nästa öl fick mig att mysa lite. Under ett ganska markant fylleslag en gång på dåvarande Delirium sa min kompis att jag fick välja vilken öl jag ville i menyn och han betalade. Ville såklart inte välja det dyraste men lite skulle han få känna av att han kom med en sån dum idé. Då valde jag en Samuel Adams Imperial White för 190 kr och jag älskade den. Inte smakat det sen dess och det skulle bli intressant att se om den var lika god när man inte var dyngrak.

Det är ett veteöl, närmare bestämt tror jag de skrev att det skulle vara en witte som de tagit "outside the box" eller något med samma andemening.

Vad tyckte vi om den nu då?

Samuel Adams Imperial White
Land: USA
Alkoholprocent: 10.3%

Eberlund:
Fin doft som är lite fruktkaka och lite alkohol. Fin balans i den. Inte så mycket witte över den. Skön värmande alkohol på ett mycket bra sätt. Har lite svårt att utskilja en massa smaker i den för det finns inte riktigt. Det finns en smak, inte så mycket nyanser. Som tur är så är smaken som finns mycket bra. Inte mycket eftersmak att prata om. Okomplicerad men god öl, dock inte lika god som jag mindes den efter ett besök på Ölrepubliken (Delirium då) i Göteborg. Då var jag dock aningen mer onykter än nu.
Betyg: 7

Ekström:
Jag minns när vi satt på Delirium och drack denna ölen för första gången, det var kärlek vid första ögonkastet. Idag när jag dricker den så borde jag sätta en ring på den som my girlfriend Beyonce säger; "if you liked it then you should put a ring on it".
Varm och len med perfekt balanserade smaker, barley wine och mix av trappist i underbar harmoni. Man märker inte alkoholen på 10,3 % så det är lätt hänt att man kan bli lite slirig om man inte är uppmärksam på mängden man häller i sig. Så här ska det smaka tycker jag...
Betyg: 8

Olsson:
Luktar fruktigt och lite russin. Inte alls som en witte. Det står koriander och citrus på baksidan, men jag känner inte det alls, varken i smak eller doft. Känns mer som ett barley wine. Perfekt framför en brasa. Känns fruktigt och alkoholen värmer gott. Riktigt bra.
Betyg: 8

Röstlund:
En witte som imperialiserats en hel del, alkoholen är närvarande, på gott och ont. Det jag gillar med en witte är att den är frisk och läskande, den här ölen saknar detta. För mig är det en okej öl.
Betyg: 5

Balder:
Första gången älskade jag den. Andra gången hatade jag den. Nu tycker jag att det är en väldigt spännande witte. En klart bra öl som har toner av koriander, som är en omdiskuterad krydda. Här är den fint inpressad i de andra friska witte smakerna. Saknar en eftersmak annars är jag nöjd. Jag är dock imponerad av Sam Adams sätt att tänja på gränserna.
Betyg 7

Henning:
Faaaantastiskt. Detta öl vill jag dricka varje dag. Det har en komplexitet och en underbart härlig doft. Det är verkligen inte en witte utan snarare en DIPA som har bra med kräm. Står mycket bra på egen hand och ger dig en varm upplevelse.
Betyg: 9

Genomsnitt: 7.3

Vi gick raskt vidare och nu bar det av in i det mörka Danmark.

Xbeeriment Black Force One
Land: Danmark
Alkoholprocent: 10.4%

Balder:
En mycket maffig öl som arbetar likt en rulltrappa, stegvis uppåt. Det börjar med en fruktighet som senare övergår mot en rostad smak som nästan når upp till en kaffesmak innan det kommer en varm chokladighet. Mörk choklad för att vara korrekt. Ölet känns fylligare och fylligare. Detta är ett öl helt i min smak. Når inte riktigt upp till tian men detta får ett bra betyg.
Betyg: 9

Henning:
Ölet är mörkt och med en doft av bryggkaffe. Smaken ger kakao-toner som tumlar runt och ett gott humle-täcke som lägger sig mjukt mot din tunga. Köp!
Betyg: 6

Röstlund:
Mycket humle i denna impstout, doften känns lite som man spillt sitt kaffe och sin chokladdessert på sin sammetsnågonting och sen häller på en jäkla massa hårdrostade kaffebönor på det. När man sen smakar på hela härligheten så är smaken lite tunnare än förväntningarna, men eftersmaken med 110% choklad väger upp. Betyg: 8

Eberlund:
Lite för rökigt för mig, ganska vanlig imperial stout utan något som sticker ut. Rätt mycket humle.
Betyg: 5

Olsson:
Härligt chokladdoft och viss mild rökighet. Smaken känns ungefär som doften. Det är kraftigt men ändå milt. Hyfsad humling. Precis som en öl i denna stil ska vara!
Betyg 7

Ekström:
Choklad och lite kaffetoner med en mild rökighet. Kan väl inte påstå att choklad var det bästa tilltugget men men you never know. Alkoholen märker man inte. Len smak och lättdrucken måste jag säga... en mycket bra öl.
Betyg : 7

Genomsnittsbetyg: 7

Efter dessa aningen tyngre saker var det dags att ge sig på något lite enklare för att resetta smaklökarna. Största förtjusningen var väl att vi faktiskt fick en hel öl var. Som ni kanske misstänkt så dricker vi inte direkt en flaska var av dessa 10-nåt-procentiga ölen. Jag tror att vi vid detta laget hade druckit ungefär 1 hel öl var. Men nu jävlar blev det fina grejer. Som lustigt nog är från Tyskland, Eschweger Klosterbrauerei, och inte från Springfield. Imponerande 2.23 / 5 på ratebeer. Förväntningarna på helspänn.

Finns för övrigt i beställningssortimentet på systemet om man är sugen.

Duff Beer
Land: Tyskland
Alkoholprocent: 4.9%

Olsson:
Kul öl att testa. Känns sött med honungsinslag. Iskall med en svårstartad gräsklippare framför sig så hade det varit jäkligt bra. Eller ännu bättre: En sån gräsklippare som man sitter i och kör. Sånna är väl ganska vanliga i USA. Jag gillar gräsklippare. Det är nästan så att man vill köpa ett hus bara för att kunna köpa en åkgräsklippare. Gräsklippare alltså. Visste inte att det låg mig så varmt om hjärtat.. men man lär sig nya saker varje dag.
Betyg: 5 gräsklippare

Ekström:
Entusiasmen jag kände när jag såg burken var väldigt lik den Homer känner när han ser en burk Duff. Jag började sniffa på burken och insåg att jag inte hade öppnat den... när jag väl öppnade den så måste jag säga att den har en metallisk smak och luktar som en jever fun. Tyvärr får den bara något högre betyg än 1 pga "the brand of duff"
Betyg: 3

Eberlund:
Sötaktig smak och lite halmig maltighet. Fan inte så illa pinkat ändå för att vara en vanlig lager. Lite extra roligt med namnet. Det är ingen "mmmm beeeer" som Homer hade sagt. Helt ok lager trots allt, finns inte så mycket mer att säga. Tror att om jag legat i en pool på en flytande fåtölj och solat ölmagen hade nog denna funkat rätt bra ändå.
Betyg: 6

Henning:
DOH! Detta är ett riktigt lageröl, gott när du sitter vid bardisken och funkar i de flesta lägen. En god maltighet och sötma som passar jättebra till snacks.
Betyg: 5

Balder:
aka. Duffman! NJAAAA, det är coolt och jag gillar burken. Jag trodde inte att det skulle vara gott. Men det är inte alls så farligt. Jag är ganska så nöjd men det smakar som en lager, men med väldigt mycket malt och lite honung.
Betyg: 2

Röstlund:
En kultförklarad öl. Doftar och smakar en hel del halm och honung. Annars ganska medioker. Betyg: 3

Genomsnittsbetyg: 4

Sista ölet vi drack blev kvällens kanon. Visste väl att Balder hade något extra på lager.

Alesmith Speedway Stout
Land: USA
Alkoholprocent: 12%

Henning:
En trumvirvel i smak och skön komplexitet som passar varje ölälskare. Kaffetonen tar kommandot men tar med sig de härliga tonerna av rost, honung, choklad och kryddor.
Betyg: 7

Balder: Lycka, Underbart.
Betyg: 10

Eberlund:
Så här ska stouts smaka. Inte som amagern. Mycket kaffe överallt, i doften, i smaken, i eftersmaken. Eftersmaken ger mig lite fudge nästan. Lång eftersmak som ligger kvar. Ingen humle som förstör, jag tycker övermycket humle i stouts kan förgöra de andra smakerna man vill ha. Härligt skum som hänger kvar på insidan av glaset. Riktigt gott. Det ligger dock en liten alkoholig frän smak kvar efter att eftersmaken släpper kaffegreppet. Men inte så det stör direkt. Nära fulländat.
Betyg: 9

Olsson:
Luktar inte gräsklippare alls. Hade jag druckit detta i min åkgräsklippare hade jag direkt sagt "NEJ! Detta ska inte drickas i en åkgräsklippare". Det doftar precis som en sån här öl ska dofta. Smaken är kraftigt och mustig. Mycket kaffe och mycket choklad. Rostad malt och svaga inslag av vanilj. Jag stormtrivs!
Betyg: 9

Ekström:
Sweeta toner av choklad och kaffe som gifter sig som jay-z och my girl Beyonce. Man måste ta in rate beer betyget i sin bedömning när det är en top 10 öl, lik westverleten så har man höga förväntningar. Visst den är super sweet och smakar som en top notch öl ska göra! Chuck norris approved!!!
Betyg : 8

Röstlund:
Som kungen av imperial stouts ska smaka, en komplex blandning av kaffe, choklad och rostad malt. Smeden vet vad han gör.
Betyg: 9

Genomsnittsbetyg: 8.6


Det var allt för denna gången. Nästa gång blir det ett special-Ölråd i en stuga i skogen för att fira vårt 2-årsjubileum. Då blir det dels mitt Ölråd men även ett extrainsatt Ölråd, då med fokus på enbart ordinarie sortimentet på Systembolaget där vi valt en öl var. Så stay tuned för det senare.

2 kommentarer:

Kenny sa...

Får man fråga var ni fick tag i Speedway Stout? Fann ni den via privatimport? Eller via någon nätshop?

Almryd sa...

Jag kan tänka mig Balder köpt den antingen i Danmark eller när han var i USA. Inte säkert han ser detta på det här gamla inlägget, men vill du veta så maila honom på balder@olradet.se så berättar han säkert gärna :)