2010-12-08

För-ölråd med Duvels Triple Hop

Före lördagens Ölråd (info om det kommer imorgon) här hos mig så drack jag och Olsson en föröl innan dom andra behagade att dyka upp. Det blev en Duvel Triple Hop köpt på Systembolaget här i Malmö.

För den fick vi betala ett högt pris på ca 190 kr.
En Belgisk triple är det om någon undrar, som då är humlad till tusen tänkte vi. Vi hade väl inga större förväntningar men en man som stog i kön berättade att han just varit nere i Belgien och berättade hur den kostade 80 Euro nere i Belgien. Så det är en kostnad på lite drygt 800 kr.
Ganska dyrt för att vara i Belgien tänkte jag, men Olsson som varit på ölresa i Belgien berättade om hur dyrt det kan vara i en specialbutik i Belgien. Enligt mannen på bolaget så var det för att den tog slut så fort. Så jag och Olsson tackar systemet för att ni tog hem detta öl så vi fick prova det.



Vad vi tyckte om ölet, jo det kommer här.

Olsson:
Helt underbart tjockt skum. Ljus och ganska klar färg, för att vara Belgisk! Påminner lite om en vanlig Duvel, fast med kraftigare humlebeska. Känns trots beskan väldigt mild och behaglig. Betyget är att den är helt klart bättre än en vanligt Duvel.

Balder:
Man möts av ett härligt skum och en väldigt ljus, gyllene dryck. Champagnelignande bubblor som leker i glaset.
Frisk och fruktig doft. Smaken är inte alls som jag förväntade mig och jag är överraskad. Possitivt faktiskt, den är väldigt frisk och len som sammet. En väldigt bra och behaglig beska. Den stora frågan är, var i helvete har dom gömt undan 9.5%? Klart bättre än en vanligt Duvel!

Imorgon kommer det mer från själva Ölrådet, på fredag kommer det nog en julölsuppdatering igen. Så nu är det dags för mig att ta en julöl faktiskt!

Inga kommentarer: