2010-12-03

N'Ice Chouffe 2009 - Ett år senare

En av de få julölen Balder inte har gått igenom är en av mina favoriter från förra året. Jag har inte testat årets än, men receptet tror jag består och jag kan inte annat än anta att årets version smakar lika bra som förra årets. Framför allt har det samma förmånliga pris. För 56 kronor får man 75 cl härligt kryddig 10 %-ig belgisk julöl. Inte fy skam.



Jag skrev följande om ölet förra året:

Otroligt prisvärd belgisk julöl. Murrig och kryddig smak med bra studs.


Jag bestämde mig för att öppna en flaska jag sparat från förra året och se hur den mår nu, ett år senare. Vid öppningen började den direkt skumma över ganska kraftigt. Smak och doft var det dock inget fel på. Möjligtvis har studsigheten (eller den kraftiga kryddningen) lagt sig lite sen förra året. Svårt att säga om den blivit bättre eller sämre med tiden faktiskt. Men visst vill jag tycka att den åtminstonde har blivit annorlunda. Det doftar julkryddor och timjan. Kolsyran är relativt kraftig och bubblorna lägger sig snabbt i glaset. Smaken är lika kryddig som doften. Det kommer fram lite timjan och en påtaglig smak av anis. Påminner lite om julmust faktiskt.

Ska bli spännande att testa årets version. Förhoppningsvis är det precis lika bra.

1 kommentar:

Balder sa...

jag och Martin Johansson ska dricka den på måndag!