2010-12-20

Stone Old Guardian

I helgen passade jag på att prova en av mina Stone Old Guardian Barley Wine som jag inhandlade på Systembolaget i samband med släppet. Det finns fortfarande flaskor kvar att köpa så frågan var om den var god och om man skulle köpa in fler när man har chansen. Svaret på den frågan blir nog nej.

Jag hade väntat mig mer. Smaken är fyllig men där finns en del bismaker som jag fann lite otrevliga. Doften är lite söt med lite humletoner, den var det i alla fall inget fel på.
Men smaken... jag tyckte mig känna att det smakade lite svamp vilket kändes lite märkligt. Även lite halvunken humle och lite alkohol. Att där är lite alkohol i smaken är dock föga förvånande eftersom ölet ligger på 11.1%. Den kändes lite trött på något sätt. Eller så var det tvärtom, att man behöver låta dem stå och lagras lite. Jag saknade en hel del komplexitet i den, aningen för enkelspårig. Eftersom jag har en flaska till så kommer jag nog glömma bort den i garderoben ett bra tag framöver. Hoppas på att den blir bättre med tiden eller att den första flaskan var kass av någon anledning. Synd, väntade mig mer. Ett plus dock för den snygga etiketten.

Vill man prova själv finns den i utvalda butiker för 79.90.

Inga kommentarer: