2010-12-19

Goose Island - Night Stalker

Jag har länge, länge gått och tänkt på att jag ska öppna den dära Night Stalkern som står i förrådet. Det är en av de öl som jag mest av allt har velat prova från Ölresan till USA. Förutom att jag klämde en Founders nemesis på fyllan (dumhuve) så var detta en av höjdpunkterna. Jag var på Bishops Arms i Malmö och kollade till Ölrådets skyllt och satte i mig en Founders Centennial (mycket bra IPA för övrigt) då jag fick idén om att gå hem och dricka min Night Stalker. Ingen dum idé kan jag berätta!

För er som inte känner till Goose Island så väl så är det ett bryggeri från Chicago i USA. Det är ett av de tidigare microbryggerierna i USA faktiskt och startades på den lite mytomspunna otursdagen Fredagen den 13e. 13e maj 1988 för att vara exakt. Precis som många andra microbryggerier så startades detta som en Brewpub.

Kan berätta att Goose Island Bourbon County Vanilla kommer till bolaget den 21e februari och kommer att kosta 150 spänn. Jag har två vanliga hemma på lagret. Något jag numera ser väldigt fram emot att smaka! Vill ni förresten se vad vi har på våra lager hemma så finns det en länk här på högsersidan som heter "Samtliga betyg samt aktuell lagringsstatus" Där man kan flytta sig runt bland flikarna. Mitt är dock inte till hundra procent uppdaterat.
Förlåt jag spinner iväg, nu kommer vi till det viktigaste: Ölet!

Goose Island Night stalker är en Imperial Stout som fick guld på Stockholm Beer & Whisky Festival. När man slår upp ölet första gången så har det inte mycket till skum men det är en flytande massa likt en motorolja som slår ner i glaset. Andra gången jag hällde upp så fick den det fina krämiga skummet som man ser på denna bilden. Det jag kände till om Goose Island sen min resa till USA var att man gärna humlar det mesta rätt ordentligt och denna imperial stout har 60 IBU till sina 11.7 ABV.
Doften är rostad och det kommer till någon annan doft som jag inte riktigt kan sätta pricken på. Det kan vara för att sambon står och bakar kakor i köket.
Smaken är härligt komplex och mycket stor. En kanon humlebeska kommer fram och ger en lång lång eftersmak som blir till en chokladsötma som får en att smälta likt is i kokande vatten! Men det finns andra smaker som man bara kan rabla upp och ändå håller den sig balanserad. Kaffe, lakrits, choklad, frukt av diverse olika sorter, och även lite colakarameller.
Kroppen är stor, men den förblir ändå lättdrucken på något vis som om att den smeker din hals på vägen ner i magen.
Detta är en av de bättre öler jag har druckit i mina dagar, jag hoppas att alla som läser detta någon gång får chansen att smaka ett så briljant öl!

Oj jag blev så exalterad att jag missade en hel del information där! Night Stalkern är faktiskt en variant av Goose Island Bourbon stout, men istället för att ekfatslagra den så torrhumlade man den.

Detta är lägen då man önskar att man hade en till! Men jag ska nog försöka att ta mig en resa tillbaka till USA snart igen. Försöka = jag måste!


En liten hälsning till Manker, drick din Nemesis och sluta berätta om att du har den. Det tär lite på mig varje dag jag läser din blogg!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan bara verifiera det du skriver. Provade denna första gången på Stockholm Beer & Whisky efter ha avnjutit en del annat gott och blev glatt överaskad.
Bourbon County Stout har varit min favorit men denna har nu övertagit 1:a platsen efter en andra provning utan förvärmning.