2010-12-03

Liefmans Goudenband

Jag och min blivande fru sitter här med en flaska Liefmans Goudenband framför oss i glasen. Jag personligen har höga förväntningar. Deras Oud Bruin är jättefin. Hoppas på att denna ska matcha.

Flaskan i sig är fin, med sitt papper virat runt som en liten julklapp. Den ligger på 8%. På flaskan står det:
Liefmans Goudenband is one of the world's most complex beers. An aged strong belgian brown ale, it is brewery-cellared for many months until it matures. Only then is it blended and bottled. Historically known as "provision beer", Goudenband is superb for further home cellaring, allowing the taste, aroma and body continue to evolve. A delectable treat for the beer connoisseur.

Det blir tyvärr ingen egentagen bild på den för jag orkar inte mecka med kameran. Så jag snor en från interwebben istället.
Vad tycker vi om den då?

Jag tycker under tiden jag dricker och skriver:
Smakar ganska fint. Får lite Duchesse de Bourgogne-vibbar, dock utan ekfatslagringen. Om man druckit Duchesse vet man nog vad jag menar nu. Hursomhelst är det en väldigt trevlig belgisk suröl. Lite syrlig doft och bara en angenäm syrlighet i smaken som hänger kvar lite i smaken. Aningen söt kanske, men det är det enda jag har att klaga på. 8% märks inte någonstans, men det kanske är bra den är så stark för annars kanske det hade blivit sötsliskigt..... (lite senare)....Dock märker jag efter någon deciliter att det blir visst lite sliskigt ändå på ett sätt som stör mig lite. Men fortfarande gott och värt pengarna för att prova. Kostar en 70-lapp för en 75 cl flaska. Bra att dela på, blir för mycket ensam.

Vad tycker sambon? Hon är ingen ölälskare på något sätt men hon gillar lambics och andra belgiska fruktöl. Hon tyckte tex om Liefmans Oud Bruin. Vad tyckte denna extremt ölkräsna kvinna om Goudenband?

Hon säger (med mina ord, för hon säger väldigt mycket):
Den luktar som en kriek. Och som nån maträtt. Det är väldigt mycket olika intryck som är negativa associationer, men ändå att det inte är äckligt utan fortfarande drickbart.. Maträtten utmynnar i att hon tycker det smakar lite svamp. Ingen eftersmak hänger kvar förutom syrlighteten. Hon känner likheter med en Duchesse men den saknar alla de bra egenskaperna. Eftersmaken efter ett tag känns som en sur uppstötning. Det är fel surhet.

Den gick inte hem med andra ord... jag tyckte den var helt ok men långt ifrån vad jag tycker är riktigt fint. Hos sambon gick den inte hem alls. Jag trodde den skulle göra det. Jag hade fel visar det sig.

1 kommentar:

RotHead sa...

Associationer är ju privata, men för mig är det outgrundligt hur Goudenband kan beskrivas utan ord som komplex, balanserad (är du säker på att sliskigheten inte beror på för hög temperatur?), exotisk och alldeles underbar.

Tack för det indirekta tipset om Duchesse de Bourgogne!