2010-12-15

Närke kulturbryggeri - Kaggen! Stormaktsporter


Så nu var det dags... mitt första inlägg på denna bloggen!

Genom alla våra Ölråd har vi testat en massa godsaker och det har varit väldigt roligt om man säger så! Men det finns ju några ölstyper som ligger lite närmre hjärtat än andra, för att nämna några så är det främst trappist och IPA. Men sen har vi kategorin "svåra att få tag på" typ Westvleteren och De molen. Och i den gruppen så hittade jag nu i helgen till min stora förvåning en Närkes Kaggen stormaktsporter och jag trodde att mitt hjärta skulle hoppa över ett slag eller två.

Hade läst lite om den och visste inte var man kunde få tag på den men helt plötsligt så stod den bara där... exalterad som en överviktig man vid en julbuffé (typ jag själv) så ville jag bara ha den.


Vad jag hade hört så fanns denna öl på Bishops i Malmö och skulle kosta 800 sek och det kändes ju inte så lockande!

Men till min stora förvåning så hittade jag denna lördagsafton denna öl till det fullständigt överkomliga priset 350 riksdaler som jag tyckte var väldigt vettigt för stunden kl 23.00. Efter en stunds jidder med den söta tjejen bakom baren så hade jag den i handen.

Tyvärr så var detta ett illa valt tillfälle att dricka denna ölen med tanken på vad jag hade hällt i mig under kvällen... Men vad jag minns är följande:

Smaken var chokladig och med lagom mycket kaffetoner, detta var i perfekt balans. Doften var som en varm choklad i ett alplandskap, helt perfekt helt enkelt! Alkoholhalten var väl dold bakom alla smaker även om den var på 9,5 % (tror jag).

Tyvärr så är detta det enda jag kan komma ihåg av vilka smaker jag kunde känna, som sagt mitt minne är ganska "hazy" såhär långt efteråt...

Men en sak ska jag säga att vid tillfället jag drack denna ölen så upplevde jag den som helt underbar och något som det bästa jag druckit.  Sen sa jag att detta kan nog vara min första 10 poängare.

Betyg måste nog bli 10

Ska också säga att jag kommer vid nästa tillfälle vara lite mer laddad och förbered på att dricka detta öl. Årgången var 07 (den på ratebeer är 05) och stället heter The Rover och ligger på Andra Långgatan i Göteborg.

Balder sa vid tillfället:

Detta vara en helt perfekt balanserad öl.
Bra rostade toner, lite lite kaffe och en fin chokladig finish.



Inga kommentarer: