2010-11-27

Julöl - En genomgång. Del 4

Denna gången blir det väldigt många julöl så jag kommer att korta ner betygen riktigt mycket!
Vissa ska dock få några fina betyg!
Dagens göst tyckare är min kollega Karl Flöhr som var med på After Work och provade Malmös egen julöl. Mer om det längre ner på sidan.

Kan berätta att jag var med på systembolagets provning och senare även på Sås & Krås provningen. Här kommer då alla vi drack med ett omdömme.

Fuller's Old Winter Ale
Från Storbritannien har vi fått ett par riktigta storheter från Fuller's. I år igen så var det dax att stifta bekantskap med deras Winter ale. En frisk och fruktig trygg winter ale som kommer att fungera mycket bra på våra svenska julbord.
Julölsindex: 5/10
Priset för en 500 ml flaska är 23.50kr

Liefmans Glühkriek
Första riktgit stora chocken kommer från denna spontanjästa öl. Det är ingen hemlighet att jag inte tycker om spontanjästa öl även om jag ser en viss tjusning i dem. Men den dära syrligheten är bara för mycket för mig. Dessutom tycker jag inte om körsbär om dom inte äts färska från trädet, dvs för en Malmöit som mig direkt från marknaden! Detta är faktiskt inte så hemskt, snarare tvärtom. Jag får en riktig chock. Det är inte så mycket syrlighet, den tas bort av jul kryddorna och sötman. Tyvärr tar sötman över på tok för mycket. Det coolaste med denna öl är att det mer eller mindra smakar som glögg och Erik på Malmös systembolag berättar att den kan värmas upp och drickas varm. Som sagt en cool öl som verkligen funkar på julen.
Ölet är fortfarande på tok för sött och det drar ner betyget. Men jag känner ändå en viss förälskelse.
Julölsindex: 7/10
Pris för en 750ml flaska 57kr.

Wisby Julbrygd
Nja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Denna hade varit god på sommaren. Smakar nästan som en Sleeping bulldog men med aningen mer torkad frukt och mindre humlighet. Detta rekonmenderar jag er att låta stå kvar på hyllan.
Julölsindex: 2/10
Pris: 18.90 för 330ml

Samuel Adams Winter lager
På tal om att låta stå kvar på hyllan, Samuel Adams Winter lager bör stå kvar där. Drucken först på fat från Bishops Arms på Gustav Adolfs torg i Malmö samt på Sås och Krås, men då på flaska. Måste säga det att på fat är den bättre än på flaska, men fortfarande en blaskig dryck som nästan går över från en lager till en trist ale. Viss glädje i 5.5% avb men i övrigt är det inte många glädjeämnen.
Julölsindex: 2/10
Priset ligger på 17.50 för 355ml. Något som faktiskt är possitivt.

St Peter's Winter Ale

St Peter's åtrekommer även dom iår med en ny julöl. Denna är precis som förra året en mycket fin kreation i flaska och med en trevlig etikett som passar perfekt till flaskan.
Doften är lite rökig men man känner även den del av sötman från torkad frukt.
Smaken är precis på samma sätt, den börjar härligt maltigt med en fin rostad smak och glider sen över till en mjuk fruktighet. Avslutningen är av salmiak.
Julölsindex 6/10
Priset är mycket resonabla 26.90 kr för en 500ml flaska.

Nils Oscar Kalasjulöl
Ännu en mörk vinter lager, men detta är den bästa mörka vinterlagern i fältet. Har en malrig smak, med lite rökighet. Den vinterlagern med bäst rökighet. Har en del tokrad frukt men i övrigt är den ändå ganska så tråkig.
Julölsindex 4/10
Priset är 19.50kr för 330ml.

Mariestads Julebrygd
Nja, jag vet inte om jag vill säga något mer än att denna bara är mainstream. Detta är milt och trist. EN trygg brygd som har det som man förväntar. Men nej den är faktiskt inte alls kul. Men en julöl är det.
Julölsindex: 3/10
16.90 för 500ml flaska, finns även på burk...

Jämtlands Julöl
Nu ska ni se, sitter ni ner? Jämtlands julöl är klockren på vissa sätt. Det är den ölen som nog passar absolut bäst på det svenska julbordet i många kattegorier. Om jag skulle haft ett stort julbord, då hade jag bjudit på Jämtlands julöl. Mycket bra kryddad av de klassiska jul kryddorna med anis och nejlika. Smakar som ett nybakat vörtbröd. En trygg svensk julöl måste jag tillägga. Ett bra köp som får både pappa och morfar att vilja ha mer! Inte allt vad jag önskar i ett öl, men klockrent för många ändå.
Julölsindex: 7/10
Priset är då för en 500ml flaska 25.80kr

Sigtuna Merry christmas
Ohh, Sigtuna gör det igen! En kanon julöl som nästan kommer upp i höjderna som MNM bjöd på. Doften är trevlig av kavring och aningen av någon latkrist. Detta var åttonde ölet på Sås & Krås så smaklökarna hade tappat en aning. Men det var ändå en annorlunda smak från ölet. Den var kraftigare, den var roligare och precis som med Nynäshamns Mysingen så var den mer vågad än många andra.
Smaken är kryddad med klassiska julkryddor. Lite mer ingefära i denna dock, det skrämmer nog en del att använda ingefära. Men det är väldigt gott i mixen till denna julöl. Avslutningen av ölet är av sötma från aningen lite sirap, samt choklad och en trevlig pommerans. Kroppen är för övrigt fyllig och bra. En verkligt bra öl att sjunka ner i soffan med.
Julölsindex 8/10
Priset är 27.90 kr för en 500 ml flaska.

Förra årets vinnare kommer nu från gridden. Nils Oscar Julöl var en kanon julöl både 2009 och 2009.

Men nu ska man inte leva på gamla meriter likt det som hejar på Liverpool i fotboll. Man har aldrig vunnit premier league, men räknar sig som ett lag med vinnar kultur. Nils Oscars julöl är inte ett sådant lag. Att slå sig själva från förra året blir så klart svårt och jag ska vara ärlig, det gör man inte nu heller!
Smaken är av julig maltighet samt en liten rökighet som man lånat av rökportern. Smakar väldigt likt Sigtunas Merry Christmas faktiskt, men har ett högre avb på 7.7%. Dessutom har man en bättre ton av choklad i ölet. Men i övrigt är det väldigt likt med de juliga kryddorna. Framförallt känner man nejlikan. Men det finns andra smaker som gömmer sig i buskarna av en ton av torkad frukt.
Haha kollade priset och såg att systembolaget smakade soya i ölet. Nja det missade jag helt! Indexet blir för övrigt sämre än Sigtutan, men detta bara för det hutlösa priset på 50kr.
Julölsindex: 7.5/10
Pris: 49.90 kr för 500ml.

Ja då var det dax för Karl att komma fram ur mörkret och hjälpa mig med en liten utverdering av en julöl. Vi slog våra smarta skallar ihop och bestämde oss för att ta en after work, våra kollegor stannade dock hemma. Gjorde inte oss något, våra vägar skulle ta oss till Malmö Brygghus. Målet var då Malmö Brygghus Julöl. Här fanns en del förväntningar och direkt efter att medlemspinnen var uthämtad så köptes första ölet.
Först nu vad jag tyckte om denna öl.
Jag tycker att den har mycket kvar att bevisa. Jag vet inte vad det var med ölet, men det kändes inte alls klart. Det finns ljuspunkter i den. Skummet är vitt som snö och härligt krämigt.
Första intrycket är verkligen bra, så även den första smakupplevelesen.
Det smakar en del kavring, lite malt och sen kommer det en liten annan smak som är bra innan det kommer en hemsk metallisk beska som jag inte klarar av. Det är synd för den börjar bra, men beskan tar kål på de flesta smakerna.
Anders, när du ska försöka dig på nästa julöl, ring mig!

Karl då. Jo han gör som alla andra när dom kommer in på ölrådets hemsida. drar till med en kul kommentar. "Detta är inget att hänga i granen!
Tanken är god, det finns en ton av smörkola som är god men den obehagliga beskan tar kål på allt."


Julölsinex: 3.5/10
Priset för en fatöl är 59kr, 50kr för oss medlemmar.

Vi tackar Karl för hans insats. Nu börjar fältet trappas ner och det är inte många kvar. Dax att få hit ölrådes vän Martin Johansson i veckan så man får smaka på Chouffen. Något annat ni saknar av julölen så hojta till!

Vill ni läsa del 1, 2 och 3 samt förra årets julöl så ligger det en etikett här på sidan som heter Julöl. Klicka på den så kommer dessa inlägg upp.

Inga kommentarer: