2010-11-25

Dryckesprovning på Systembolaget - Årets julöl och glögg

Igår var jag tillsammans med 4 andra på ännu en dryckesprovning. Denna gång var temat Årets julöl och glögg. Upplägget var lite annorlunda än sist. Istället för att sitta runt bord fick man stå upp hela tiden och det var en större grupp. Vi delades upp i tre grupper vid tre stationer; en med glögg, en med svenska julöl och en med utländska julöl.

Vi fick börja vid glöggen. Glöggrådet rapporterar att Blossa Trestjärnig Glögg, spetsad med congac var den godaste. Enligt mig. 95167 har den som nummer i sortimentet. Nog om glögg nu.

Julöl var det. Vi hamnade på det utländska bordet först. Tänkte inte gå in i detalj på vad jag tycke om alla men kanske nämna lite om någon. Det som serverades var:
Ayinger Winterbock
Corsendonk Christmas Ale
Fuller's Old Winter Ale
Anchor Christmas Ale
Great Divide Hibernation Ale
Liefmans Glühkriek
Mikkeller Santas Little Helper
St Peter's Winter Ale

Liefmans märkliga glöggkriek var nog den mest intressanta. Smakade lite väntat som en glögg, kryddig och söt fast med en hel del krieksmak. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tyckte om den. Tror jag föredrar en vanlig kriek. Annars är Mikkellern en favorit för mig, samt Fuller's var väldigt angenäm.

Raskt vidare till det svenska bordet. Där bjöds det på:
Nils Oscar Kalasjulöl
Ocean Eko Julöl
Mariestads Julebrygd
Jämtlands Julöl
Wisby Julbrygd
Mysingen Midvinterbrygd
Oppigårds Winter Ale
Rudolf Ren Ale

Mariestads överraskade lite för mig med att göra en öl som nog funkat bra som dricka till maten på julbordet. Lite lätt rostad bara och faktist inte jättedum. Dock lite tråkig i längden kanske. Samma med Oppigårds. Olsson kommenterade att de kan nog göra samma öl i vår och döpa den till Summer Ale. Inget juligt alls med den. Dagens stora överraskning och enligt mig det bästa julölet av samtliga (notera, inte bästa ölet utan bästa julölet) var faktiskt Jämtlands Julöl. Fint kryddat och väldigt behagligt och tror det sitter som en smäck till julmaten.

Själva upplägget denna gång var lite hektiskt. Gillade inte riktigt att inte sitta ner och det var lite väl mycket smaker på väldigt kort tid. Vi i Ölrådet dricker hela ölen när vi betygssätter. Smaken ändras lite under hela ölen. Man hinner knappt känna efter när man får typ 3½ cl att smaka på av varje. Visst, man bör inte få hela öl men jag hade hellre sett man fick lite mer av varje och fick färre sorter så att man hann känna efter och smaka ordentligt. Men hursomhelst, det var trevligt. 300 kr kostade denna provning.

Med öl i smaklökarna begav vi oss sedan till Bishops Arms med de sista pengarna i våra ägor innan löning och jag drack bland annat lite De Molen på fat. Men det är en annan historia.... ;)

1 kommentar:

Jonas sa...

Bra att du avbröt pratet om glögg tidigt i inlägget, det började bli lite långrandigt. :-)