2010-11-25

Dansk öl produceras i Sverige

Danskar som älskar sin "närproducerade" öl.
Här kommer en kul hyhet för er. Det visar sig att bryggeriet Brøckhouse som säger sig vara ett danskt microbryggeri från bryggeriet i Gribskov. Något man dessutom gärna påpekar i Danmark är producerat på Åbro i Sverige. Tror ni att det står på deras produkter? Nej det gör det verkligen inte.

"Premium Beer import köpte 2009 rättigheterna till namnet från konkurrsboet i Brøckhouse. Och menar att det inte är villseledande att sälja svenskt öl i danska flaskor."

Ehhh, danskar!

Jag tackar Affärsvärlden för denna klockrena nyhet som förgyllde min dag lite.
NU ska jag möta upp Röstlund för att gå på ölprovning på Sås & Krås här i Malmö.

För övrigt en mycket bra restaurang som jag kan rekomendera er varmt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Finns fler som brygger på Åbro tydligen också bland svenska mikrobryggare (?) Någon som vet mer?

/Vimmerby

Balder sa...

Det är inte ovanlit att micro bryggare hyr in sig hos de stora bryggerierna. Mest för att de inte har sitt eget bryggeri. Mest känd är väl danska Mikkeller.

Men nu snackar vi om att danska bryggare gör det i Sverige, men säger sig ha fast förankring i ett sitt närområde. Men det danska närområdet verkar vara Vimmerby...

Vilka Svenska bryggare som är på Åbro vet jag inte. Men du kan säkert berätta det för mig?