2012-12-13

Nynäshamns Ångbryggeri – Valsviken vinterporter

En fin ask brukar betyda att det är ett dåligt öl, inuti är det en fin flaska och jag börjar rynka på näsan. Det tyder även det på att det måste säljas.
 
Jag har haft fel förr, men i dessa fall brukar jag kunna luska mig till det när något är fejk.
 
När den väldigt mörka ölen når glaset uppstår det ett fint ljusbrunt skum. Fin ask, fin flaska och en estetiskt fin öl. Nej nu är jag orolig.
 
Doften är av pumpernickel och väldigt mycket kaffe. Jag kanske har fel ändå om detta öl. Det är en väldigt trevlig kaffedoft faktiskt. Det doftar lite sött och fruktigt men även en del stjärnanis.
 
Smaken är även den väldigt bra och jag ber mig själv om ursäkt för att jag klagade på denna fina förpackning. Jag har ju helt fel. Detta är ett gott julöl. Det är en porter som är välrostad och har en tydlig kaffesmak. Väldigt maltkraftig och pumpernickeln gör sig åter påmind.
En riktigt god smak av choklad blandat med stjärnanisens lakrissmak ger en fin liten extra touch.
 
Väldigt gott och något man kan unna sig en mellandagsafton.
 
Julölsindex 7,5/10
Pris 44 kr 330 ml
Systembolagets tillfälliga julölssortiment 1/12

Inga kommentarer: