2012-12-23

Brasserie Vellanche - What Saison? Xmas edt

Ja då var det tid för lite mer hembryggt. Detta är dock ett öl som jag har bryggt med mina egna händer så jag är oerhört enögd och ger detta öl ett solklart toppbetyg.

Ölet uppkom genom att jag bestämde mig för att göra en saison med ingefära och apelsinskal. Ölet bryggdes tillsammans med Kristopher och Gripen och sedan fick jag en kul ide. Att lagra den på olivkärnor. Det var inte den succé jag hade hoppats på men det kom flera fina ord från olika håll och kanter. Bland annat Skrev Håkan Engström från Sydvenskan så här.

"Jag hann inte prova allt, men smakade den som fått namnet What Saison? och som Brasserie Vellanche beskrev som en höst-saison. Kryddat med ingefära och apelsin, lagrat på olivkärnor (!). Alkoholhalt 7,0%. Ölet var stilenligt funky och jordigt, med en tilltagande och tilltalande smak av ingefära."

Men nu ska vi prata om den som inte är på olivkärnonor. Det är dock samma öl fast med lite rökmaltoch med en hel del julkryddor. Att brygga med kryddor sägs vara ganska svårt och det är klart att man måste försöka då tänkte jag.
Denna gången bryggde jag helt på egen hand och det var lite jobbigt för ryggen!

Personligen känner jag en vidd doft av rök i doften, men det är framföallt apelsinskalet och pomeransen som tar focus. Viss doft av den belgiska jästen och den där funkiga doften kommer fram.

Men det är i smaken det händer, en saison som oftast är väldigt frisk och trevlig men med en hel del kryddtoner i denna samtidigt som den är väldigt söt. Ja det är väldigt fräsigt att prova detta.
Kryddorna är det som står i centrum, det är apelsinskal, pomerans, ingeföra, nejlika och lite lite russin vilket gör att det påminner lite om glögg.
Tyvärr så känns inte rökmalten av så värst mycket, men den är där och lyfter upp ölet är jag nästan säker på! Det är förvånandsvärt balanserat.
Det som balanserar upp ölet är en sötma och en beska som infinner sig i början av ölet och smakar gen om mer eller mindre hela upplevelsen.

Så här har andra sagt lite kortfattat.

Karl Flöhr:Finfin kombo av söt och kryddstark. Sven, Moreaus, MFF halsduk i bakgrunden. Alla älskar pappas öl! Tack Balder
Hampus Olofsson: En mycket välbalanserad saison med de rätt julkryddorna i perfekt balans. Något söt men det går bra ihop med kryddighataen
Thomas S: Riktigt bra saison, minus för kolsyran. Stack i näsan, tummen upp.
Henning: Stark 8. Hittade ingen rök, men andra kryddor och det gillade jag

Julölsindex 8/10 (jag hade själv gett samma, men detta är vad dom som smakat den gett)
Pris 0 kr (olagligt att sälja hembrygd öl) 330 ml
Hembryggd öl säljs därför inte heller på Systembolaget

1 kommentar:

Anonym sa...

jag tyckte den var ok men i min smak aningen överkryddad, tyckte kryddorna tog över lite för mycket Jag gissar på att jag hade gillat den vanliga varianten mycket mer :) /Almryd