2012-12-04

Haandbryggeriet - Bestefar

Eftersom jag pratade om Mike Murphy för två timmar sen är det väl läge att prata om en annan norrbagge. Jag använder mig av ett inlägg från förr dock då jag inte orkade skriva något och jag redan har skrivit en kort notis om detta öl förr.

Den skäggige gubben med röd luva döljer sig bakom detta öl. Nej det är inte tomten det är Bestefar. Håll tillgodo medan jag plitar ner nästa recension av julöl. Ibland behöver även jag en paus!

En Norwegian winter Ale. 9% ABV.

När det slås upp liknar det julmust. Ett krämigt brunt skum till en kolsvart dryck.

Doften av Haandbryggeriet - Bestefar är verkligen julig. Doftar kryddpeppar och nejlika.

Smaken är som doften. En smak av pumpernickel som blomstrar ut i nejlika. En rökt smak. Charkuterier. Det är som en julakorv!

Minimal beska och väldigt lite sötma.

Julölsindex 7,5/10
Pris: 96 kr 500 ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: