2012-12-21

Det lille bryggeri Hoppy X-mas

Ja då var det dags för en julöl igen.
Jag har faktiskt inte drukit öl på ett par dagar av diverse anledningen. Men nu sådär en halvtimme innan denna recension måste klämmas fram så kommer jag på det. Jaja, det ska bli 4 om dagen tills den 24e. Lita på det! Jag är för övrigt lite trött på julöl så det känns ganska så naturligt att jag väljer något humlat.

Med Ernst på tv och en liten tomte jämte mig i soffan så börjar jag faktiskt känna lite av julstämningen. Frugan går och lurar i alla vråer och verkar leta efter julklapparna. Jaja, dom kan man ju köpa imorgon!

Dags att öppna ölet. Lånar en bild från Untappd eftersom jag inte orkar fotta och fixa med ölet.


En mörkare öl, en genomskinlig kopparbrun färg med ett riktigt läckert skum. En riktigt fin krona.

En ganska mild doft, kan förklaras med att det är lite stopp i näsan. Men det är en doft av knäckebröd, malt och humle. Ljuvliga humle, som jag har saknat dig!
Det doftar persikor, mycket persikor! En del annan torkad frukt så som aprikoser och så är det något mer jag inte kan sätta fingret på (som sagt lite täppt)

Smaken är mycket större än doften. En tydlig smak av persika och aprikoser. Detta akompanjeras av en smak av nejlika. Det är troligen en hel del olika maltsorter i detta öl, för det upplevs som en kryddad smak. En del karamellmalt och en hel del sirap.
När ölet blir lite varmare än kylskåpskallt, börjat malten verkligen att verka och det känns väldigt juligt. En stor beska, utan att man känner av någon större blommighet.

passar utmärkt till julmsten

Julölsindex 7/10
Pris 40 kr 500 ml
Finns inte i systembolagets sortiment

Inga kommentarer: