2012-12-21

Delirium - Noël

Det var med lite lycka jag fann denna klassiska julbelgare. Jag blev väldigt glad när den rosa elefanten med tomteluva uppenbarade sig framför mig på Bishops Arms i Helsingborg. Detta efter en väldigt trevlig Beer makers dinner med Oliver Menno och De Molen.
 
Vi slog oss ner vid ett bord och Menno frågade mig om jag var glad för julöl, de andra skrattade till lite och jag fick förklara att detta var min drygt 150e julöl för året. Han blev glad när jag sa att jag provat hans julöl även om han erkände att det inte var det bästa öl dom gjort.
 
Hur som, det är en riktigt fin pjäs med sin genomskådliga men mörka bärnstensfärg. Ett krämigt skum som sjunker undan ganska så fort.
 
En väldigt söt doft, karameller så det heter duga. Man doftar den belgiska jästen och det kommer en hel del kryddad ton.
 
Smaken är relativt olik från sin smak. Eller rättare sagt, den klämmer ur sig en massa smaker. Det är en fortsatt söt och karamellig upplevelse, den kryddade tonen fortsätter men man får ut en hel del smaker från ölet och framförallt är det en del koriander man får ut ur den kryddiga smaken. Efter ett tag kommer det även en viss pomerans smak.
 
Väldigt mustig och fyllig öl och ganska stark. Det är väldigt värmande av de 10% ABV som dock döljs väl av den kryddiga smaken. En klockren öl att verkligen ha gott med på sofflocket när maten är slut.
 
Julölsindex 8/10
Pris 88 kr 330 ml
Finns inte i systembolagets sortiment

Inga kommentarer: