2012-12-08

Alesmith – Yulesmith Winter Holiday Ale

Detta öl konsumerade jag första gången på Sorbons uteservering tillsammans med Manker och M2. Det var första gången jag provade. Jag hade tidigare provat på deras sommarvariant som är väldigt lätt och fin.

Detta är en klibbig barley wine lik öl, men det klassas som en imperial red ale. Skrev om Red/White Christmas från Mikkeller häromdagen och att det inte är så vanligt med en imperial red ale. Men ja då kommer här en till.

En fin röd färg på ölet med ett vitt grannt skum.

Doften är nästan uteslutande av den maltiga karamelltonen. Härliga dofter av humle släpps fram tillsammans med gräddkola och tallbarr och kåda.

En härlig explosion måste jag säga. Det är relativt komplext och det är framförallt väldigt gott. En stabil maltbas som förser dig med ordentliga karamelltoner. Det är härligt klibbigt av kåda och tallbarr, en härlig smak av humle och torkad frukt. Viss alkohol tar sig igenom men i detta fallet är det positivt, det är ganska så gott och det känns värmande. Välbalanserat och fint.

Inget till maten kanske. Men ett öl att dela med någon man tycker om! Ja det är väldigt värmande och kan nog hjälpa matsmältningen en del då det inte är för kraftigt och inte heller så mycket kolsyra.

Julölsindex 7,5/10
Pris 129 kr 650 ml
Systembolagets tillfälliga sortiment 1/12

1 kommentar:

Viktor sa...

Hej, jag tänkte lägga en webbeställning av diverse julöl nu i helgen så jag hinner få dem till julafton. Är det några i webbsortimentet som man inte bör missa?