2012-12-11

Nögne Ö - Underlig jul 2012

Jaha då har vi nästa norrman ut i fältet, men denna gången är det mer som en suber sub i Ole-Gunnar Soksjaer klass. För denna har jag aldrig trott vara bra, men trotts allt har jag alltid tappat hakan av den.

Jag kan nästan ta copy paste på hela denna förutom att 2011 var lite godare. Men ja, jag har skrivit så många inlägg att ni säkert inte märker någon skillnad. Oj nu har jag försagt mig. Dags att leka med orden.

Doft av koriander, ingefära, nejlika, pomerans men framförallt doftar det kanel och kardemumma.

Koriander doften är klar mindre i år, det är välkommet, jag är inget större fan av koriander. Mest för att det är en nudelkrydda och sanna mina ord att jag åt nudlar under min studietid.

Osten ligger kvar och väntar på mig och det är en grönmögelost av kändaste slag. En St Agur och några pepparkakor.

Jaja, den är tunn osv. Det är inte den stora kraftiga kroppen men det har nästan samma smak.
Det smakar aningen kavring, lite mynta men sen kommer alla kryddorna. Härliga citrustoner inleder för att sen kommer en beska. Ingefära, kanel och kardemumma utgör den största delen av den kryddare smaken. Men det är även en smak av mynta och choklad.
Kakaobeska i eftersmaken.

Återigen får det höga betyg för sin julighet. Men det är inte lika bra som förra årets. Väldigt passande till vår julmat. Tar upp kampen med Jolabjor som är bäst till maten.

Julölsindex: 8/10
Pris: 46 kr 500 ml
Släpps den 1/12 till Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: