2012-12-09

Nils Oscar – Julöl 2012

Ett öl som alltid står högt i kurs är Nils Oscars Julöl. När den inte visades på julölssläppet den 15/11 höll jag på att bli tokig, men den kommer ju faktiskt den 1/12 istället så jag är åter ganska lugn igen!

Vi har med andra ord kommit ifatt datumen och den 1/12 har varit. Så det är med andra ord dags att släppa fram denna, enligt mig, bästa Svenska julölen. Anledningen att jag tycker det är att den alltid håller hög kvalitet och är väldigt julig. Den passar som handen i handsken för vår svenska jultradition. Men nu har jag inte provat årets modell så jag ropar inte hej än.

Klart maltigare doft mot förra årets modell. Men det är fortfarande en doft av nejlika. Det är även en större rostad doft och precis som tidigare choklad, mörk sirap ingefära och lite rönnbär.

Det är ett relativt komplext julöl som är både rostat och lite rökigt. Lite som rostad kavring skulle man kunna säga. Eller som den där brända hemgjorda pepparkan som ligger kvar till sist och man bara måste äta upp. Med det sagt är det en hörlig kryddning, en del ingefära och kryddnejlika. Men det är även en viss salmiak smak som lurar där bakom och den kommer fram när ölet är lite varmare. Klar beska som mynnar ut i en smak av choklad och återkommer i en trevlig efterbeska.

Nu ropar jag: HEJ! Jodå nog är detta ett öl som passar högtiden till. Det är väldigt bra och väldigt juligt. Jag är väldigt glad för att den kom till slut. Epitetet Sveriges bästa enligt mig är bestående även år 2012!

Julölsindex 8,5/10
Pris 50 kr 500 ml
Systembolagets ordinarie julölssortiment

Inga kommentarer: