2012-12-14

Schloss Eggenberger - Samichlaus Bier 2012

Ja då kommer vi till en riktigt klassiker. En av väldigt få öl från Österrike, men ursprungligen från Schweiz och Hürliman Brewery. Bryggd i Österrike hos Brauerei Schloss Eggenberger och länge känt som världens starkaste lageröl på sina 14%. Men i den klassen har man blivit frånsprungen av tyskarna Schorsbräu och deras Schorschbock.
 
Ölet bryggdes mellan 1979 och 1997 hos Hürliman innan bryggeriet slog igen och man återupptog bryggningen på Schloss Eggenberg år 2000 med original receptet till hands. Detta öl bryggs en gång per år och det är den 6 december. Sedan lagras den i ca ett år innan det släps i handeln.
 
Detta är med andra ord ett öl från 2011 och bryggt hos Schloss Eggenberger i Österrike. Nämen nu är vi ju faktiskt inne på öl som faktiskt kommer på systembolaget. 1/12 var datumen och den brukar kunna finnas kvar ett litet tag på hyllorna.
 
Jag börjar tröttna på mig själv när jag berättar att doften är av mörk sirap och muscovadodocker. En doft av torkad frukt. Nästan inga tecken på russin. Nu känner jag faktiskt även doften av knäckebröd.
 
Smaken är tunnare även om det är ett ganska fylligt öl. Jag dricker denna en kväll långt senare än de tidigare inläggens drickdatum så jag har återfått smaklökarna igen. Men som jag vill minnas det så är samtliga öl klart kraftigare och mer smakfulla. Denna är mer spritig även om den fortfarande är väldigt värmande.
 
Smaken av mörk sirap är och knäck är det man framförallt känner. Smaken av russin känner jag inte av så mycket även om det är en ton av torkad frukt. Lite russin bara för att jag verkligen vill leta efter det tränger fram. Även det där knäckebrödet hakar på och gör ölet trevligt. Mer beska i år än vad jag har känt tidigare.
 
Nej låt detta öl lagras värdigt, efter 10 år är det faktiskt som bäst. Ja jag har ju belägg för att säga detta nu!
 
Julölsindex 6/10
Pris: 42 kr 330 ml
Systembolagets tillfälliga julölssortiment 1/12

Inga kommentarer: