2012-12-14

Schloss Eggenberger - Samichlaus Bier 2010

Ja då kommer vi till en riktigt klassiker. En av väldigt få öl från Österrike, men ursprungligen från Schweiz och Hürliman Brewery. Bryggd i Österrike hos Brauerei Schloss Eggenberger och länge känt som världens starkaste lageröl på sina 14%. Men i den klassen har man blivit frånsprungen av tyskarna Schorsbräu och deras Schorschbock.
 
Ölet bryggdes mellan 1979 och 1997 hos Hürliman innan bryggeriet slog igen och man återupptog bryggningen på Schloss Eggenberg år 2000 med original receptet till hands. Detta öl bryggs en gång per år och det är den 6 december. Sedan lagras den i ca ett år innan det släps i handeln.
 
Detta är med andra ord ett öl från 2009 och bryggt hos Schloss Eggenberger i Österrike. Detta är ett av de öl jag själv lyckats spara undan. Jag har för mig att jag även har en Helles någonstans, men det får vi se om jag lyckas skaka fram.
 
Eftersom vi är inne på nutida öl så är det inte alls något unket i doften, snarare tvärtom. Det är fortfarande doften av sirap och nuscovadodocker. En doft av torkad frukt. Jag letar febrilt efter russinen, men de är inte alls så framträdande som 2003an. Doften av mandlar är även den lite mattare och det är mer doft av knäck.
 
Smaken är tunnare än tidigare, den är fortsatt söt av sirapen. Nu är den mer värmande så alkoholen kan komma fram på sina ställen. Jag dricker denna ganska kall och då känns den lite spritig. Men efter att värmen kom upp i ölet så var det mindre och mindre spritigt och mer bara värmande. Russinet som saknades i doften kommer fram i smaken istället. Inte alls lika trevligt som jag vill minnas till 2003an, men absolut bra. Viss smak av sportknäckebröd men i övrigt inte den bästa Samichlaus.
 
Julölsindex 6,5/10
Pris: 42 kr 330 ml
Inköpt år 2010 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: