2012-12-05

Hbg2 Helsingborgs hembryggargille - Ghost dog X-mas porter 2011

Jag får väl rädda Helsingborg lite med några som faktiskt verkligen kan brygga i stan. Det är dock hembryggare.
Så första Hembrygden ut är en ur arkivet. Denna var verkligen väldigt trevlig och fin! Jag kommer fortfarande ihåg den. Mitt första öl från hembryggarna i Helsingborg. Nu har det blivit ett apr stycken och de är verkligen duktiga!

Långt namn från vännerna i norr. Ja detta är inte gjort av något bryggeri detta är gjort av ett gäng hembryggare från Helsingborg.

Jag har länge läst deras blogg och för någon vecka sen mötte jag upp "Ölgudinnan" Victoria och med mig fick jag denna öl. Förstajulblotet så att säga. Läs mer om Hembryggarna här på Hembryggarbloggen.

I en snygg flaska med stilig etikett som känns juligare än många andra.
 
Doften är av kavring, russin, lite kryddor som kardemumma och kryddnejlika.
Mycket tunnare än jag trodde. Smaken är proppad med malt som ger en rostad smak, rent av lite rökig och sen lite choklad innan en beska tar över och det glider över till kryddorna. En smak av anis, pomerans och sedan kryddnejlika tar över och tar ölet i mål. Jag får även en viss sojasmak då det kommer en hel del sälta i ölet.

Vad jag tycker? Jag lovade att vara ärlig vid provet och jag ska säga helt ärligt att hembryggare ibland slår vanliga bryggare på fingrarna.

Jag är imponerad och provar gärna fler öl från er i framtiden.

Julölsindex 7/10
Pris: 0 kr
Finns inte att köpa då det är hembryggd öl och det är olagligt att sälja.

Inga kommentarer: