2012-12-21

Gordon – Xmas Ale

Jag såg att man hade en massa kul julöl på Bishops Arms i Helsingborg, förutom en Bush Noel som jag redan satt i mig så var det även denna julöl jag sett flera gånger men aldrig provat. Detta efter en väldigt trevlig Beer makers dinner med Oliver Menno och De Molen.
 
Vi slog oss ner vid ett bord och Menno frågade mig om jag var glad för julöl, de andra skrattade till lite och jag fick förklara att detta var min drygt 150e julöl för året. Han blev glad när jag sa att jag provat hans julöl även om han erkände att det inte var det bästa öl dom gjort.
 
Gordon X-mas Ale är ett öl gjort på trettiotalet av ett brygger som hette John Martin (Scottish and Newcastle). Men detta bryggs inte i england som man kanske kan tro utan i Belgien. Så detta belgiska julöl är en engelsk strong ale till stilen, men ska framförallt likna en scotch ale.
 
En mörk bärnstensfärgdag öl med ett fluffigt skum.
 
En ganska spritig doft med en del torkade frukter som aprikoser och plommon.
 
Smaken är bättre om än ganska spritig. Klart värmande, men lite oangenämt. En del kryddor är det första som slår mig. Det är ganska maltigt och aningen sött. Lite smak av brända mandlar.
 
Ja det är ganska juligt, även om jag kanske inte uppskattar det till 110%. Okey även om det är bättre än många andra. Väldigt värmande och jag tror att med några år på nacken så kan detta bli ritigt bra!
 
Julölsindex 6/10
Pris 88 kr 330 ml
Finns inte i systembolagets sortiment

Inga kommentarer: