2012-12-06

Mikkeller - Fra Til 2008

Jaha, då blir det ett litet Mikkeller maraton. Mikkel Borg Bjergsö mannen bakom Mikkeller öser ut öl på marknaden och det är därför inget konstigt att vi därför kan köra ett riktigt Mikkeller julölmaraton.

Först börjar vi med en Fra Til från 2008. Första gången den dök upp på systembolaget var år 2009 och jag kommer nog att dra fram även den och en från 2011 innan vi går över på nästa öl!

Jag blörjar med frågan som jag ställer mig varje år. Vad heter den egentligen? Det finns många namn på detta öl. Men 2008 ska den ha hetat Fra Til. Sä här ser det då ut om man ser över vad denna Imperial Porter har hetat genom åren.
2007 Til Fra
2008 Fra Til
2009 Till Via Fra
2010 Fra Via Til
2011 Til Fra Via
2012 Fra Til Via
Med andra ord bara en konstellation med ord som betyder mer eller mindre samma sak.

Det är en svart kreation med ett läckert brunt skum. Väldigt härliga skumgardiner längs glaset.

Det doftar så härligt. Doften är av kavring, stjärnanis och pumpernickel. Det är en underbar doft av charkuterier.

Smaken är massiv, det är en komplex smak, choklad, anis, kavring, charkuterier på ett bräde. Det kommer senare en eftersmak av kaffe och en fin mörkchoklad beska. Den har förtunnat lite, men det är en porter och ska inte ha samma massiva tunga kropp som en imperial stout. Har blivit aningen vinös också. Men väldigt lite vilket tyder på hög kvalitet i mitt stilla sinne.

En reflektion jag hade för något år sen var att den påminde om en chokladglögg blossa hade gjort det året. Det var en kul och väldigt bra liknelse för det påminner lite om det. En del russintoner utan att vara det minsta lilla sötma i ölet.

NU med åren har den utvecklat en liten smak av ek och lite mer rökigt än tidigare.

Julölsindex 9,5/10
Pris: 70 kr 750 ml
Inköpt år 2009/2010 och finns inte i Systembolagets sortiment

2 kommentarer:

Marc sa...

Redan 2008 fanns den faktiskt som julölslansering på bolaget! :)

Balder sa...

Det var som fasen.
Men det är väl därför man har så många av den! Men detta var min näst sista. Jag har bara en kvar.

Keep em comming Marc!