2012-12-04

Great Divide - Hibernation Ale 2011

Hibernation ale, denna favorit för julhumlestinna. Men det många inte tänker på är att det är en Old Ale. Med andra ord, så bra att lagra!

Personligen är jag en man med mycket karaktär och ett stort ölförråd med lagrade öl. Det gör att jag lätt glömmer bort öl i mitt ölföråd.

Min älskade Vilse säger dock till mig en gång i månaden att jag faktiskt borde renska lite därifrån. Hon är en smart kvinna och varje jul kommer det ju en liten utrensning. Problemet är att jag ofta fyller på det med mer öl.

Detta öl har hur som tappat en del av den färska humlesmaken man hade tidigare. Men helt utan att tappa sin värme och beska. Det är en söt öl med mycket karameller. Men inte alls så att det blir sött. En stark kropp av malt och smaken av kavring samspelar med en ljuvlig beska.

Känner lite smak av råg, knäck och lite torkad frukt.

Väldigt god, inte bara till att sitta och njuta av efter maten utan detta öl kan nog absolut passa till det svenska julbordet!

Julölsindex 8/10
Pris: 30kr för 355 ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: