2012-12-12

Port brewing - Santas little helper 2011

Ett öl som verkligen föll mig i smaken förra året var Port Brewings Santas little helper. Med lite list så sparade jag på en och för ett tag sen såg jag att den dyker upp i år igen! Snacka om att man har blivit lurad! Skit samma nu ska den drickas.

Ja just jäklar förra året drack jag den på en bar i Amsterdam som heter Beer tempel. Stackars Vilse fick sitta och dricka öl med mig. Men hon såg ut att trivas ändå. Dom serverade nämligen ett väldigt gott vin till oss.

Svart som natten, liknar julmust i både färg och konsistens.

Det doftar vanilj och kafferosteri. Det doftar en hel del med choklad. Varm och härlig doft.

Wow, så bra den har blivit på ett år. Den är väldigt väldigt god.
Väldigt komplex och stor. Smakar mycket kaffe och sen kommer det in lite stjärnanis. Väldigt brödigt och en hint av vete.
Avslutningen är klart bäst. Det är så härligt med en så potent chokladsmak. Det är helt underbart!

Julölsindex 9,5/10
Pris: 155kr 650 ml
Inköpt i Amsterdam 2011 finns inte i Systembolagets sortiment. Men år 2012 års version säljs med start 1/12

Inga kommentarer: