2012-12-20

Midtfyns bryghus - Jule Ale

Ännu ett danskt julöl. Nu från danska Mitdfyns. Relativt lätt på sina 6,8% ABV. Passar tydligen utmärkt till den danske julekøkken om man läser på etiketten. Ja jag vet, ni tänker säkert som jag, vilket fånigt ord. Kökken…

Mörk orange färg och ett maffigt krämigt skum. Lämnar härliga skumgardiner.

Det doftar ljuvligt från detta öl. Doftar lite som en bitter witt om man får uttrycka sig så. Med det menar jag en välhumlad belgisk vete öl med toner av apelsinskal och koriander.

Redan innan jag dricker det vill jag att det ska smaka aprikoser. Färgen säger ju det. Men fel, det har jag. Det är väldigt annorlunda. Börjar kryddig som malen svartpeppar och besk, men sen kommer ser lite koriandersmak och lite kardemumma. Mycket pomerans och det ger en helhet till det bittra.

Det är fruktansvärt bittert. Så tycker man inte om beska tycker man inte om detta.

Julölsindex: 5,5/10
Pris: 43 kr
Finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: