2012-12-16

St Eriks – God Jul


Som jag skrev redan den 24 november så är traditionen kvinnorna som ska brygga vår älskade julöl. Då det inte sköts längre så är det väl hög tid att man återinför detta. Ja förra året kom St Eriks God jul till bolaget. Bryggaren bakom detta barley wine heter Jessica Heidrich. Ja med en kvinna bakom rodret kan det ju inte gå fel.
 
Nu tillhör jag en av dem som inte har varit någpt större fan av St Eriks öl tidigare då det inte riktigt tilltalat mig. Men förra året var detta en positiv överraskning!
 
Väldigt trevlig doft. Klar humledoft av det varmare slaget. Det är lite sött och doftar lite knäck. Känner en lie oroväckande doft av sparris i ölet, annars är det väldigt trevligt.
 
En trevligt humlad Barleywine, även om den har tappat lite humlesmak från förra året och låter malten komma fram mer. Det är precis så jag vill ha ett barley wine. Mycket torkade frukter, samspelar med den citrusärska humlesmaken. En hel del sirapstoner och lite nötter ger en smak av knäck.
Kan nog gynnas ytterligare av lite lagring. Bra jobbat Jessica, det är andra gången jag säger detta. Bästa St Eriks jag provat!
 
Men ja, så juligt är det kanske inte, men det är en fin avslutning på kvällen med den värmande känslan av 8,5 % ABV
 
Julölsindex: 7,5/10
Pris: 22 kr 330 ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment.

Inga kommentarer: