2012-12-20

Haandbryggeriet – Nissefar


På Zwanze Days så gled jag, frugan, Kristopher, hand fruga och Brekeriets yngste Ek Andre till Köpenhamn för att handla på oss lite öl, gå på Tivolis julemarknad och så klart dricka Cantillon Zwanze 2012. Men det kan ni läsa om här vad Kristopherskrev.
 
Jag köpte då även med mig några julöl från Khioskh även om det kliade i fingrarna att köpa på mig några till. Men hur som detta var en av dem jag hittade där och drog med mig hem.
 
Jag hade ju sedan tidigare druckit Bestefar och såg att den ändrat etikett, den jag drack måste alltså vara gammal. Jaja gammal är äldst och denna var i alla fall för i år.
 
En svart öl med ett härligt smutsvitt skum.
 
Lite av det fick bli nedblandat i köttbullarna som smaksättning. Superlätt, man tar 3/4 dl med ströbröd och 1 dl med öl. Blandar ihop det och låter det stå i en 10-15 minuter innan man blandar ut det i färsen. Smaksätt med salt och peppar och sen är det nästan klart. Aja, nu ska vi inte blanda in en massa köttbullar. Om 4 dagar ska dom ätas men vad ska man dricka till? Ja det är det jag jobbar på här.
 
Doften är väldigt maltig och en välrostad kaffeton känns igen men så kommer det en doft av julkryddor och en del med choklad. I avslutningsfasen kommer det en doft av stjärnanis.
 
Smaken är väldigt len men ändå massvis med smak. Ganska komplext öl som börjar maltigt, rostat och kryddat. Men i takt med att ölet blir lite varmare så kommer det fram mer och mer smaker hela tiden. Kafferosten dämpas ned av en kryddighet som samspelar med en viss sötma från choklad. Chokladen blir mörkare och mörkare och bidrar mer och mer med en beska som är hemskt trevlig. Det kommer även fram en liten smak av rönnbär som ger ytterligare dimension och det blir lite friskare.
 
Efterbeskan är väldigt trevlig av choklad och i dess avslut kronan på verket en lakritssmak som gör ölet ännu lite juligare.
 
Välbalanserat och juligt. Det är svårt att inte dela ut ett väldigt fint betyg här. Hade det varit en vanligt old ale jag hade betygsatt hade jag gett den en 7-8a. Men nu när det julölsindex så kan jag inte annat än att ge nästan toppbetyg för detta öl är super juligt.
 
Julölsindex 9,5/10
Pris 40 kr 330 ml
Finns inte i systembolagets sortiment

Inga kommentarer: