2012-12-09

Nils Oscar – Julöl 2009

Ett öl som alltid står högt i kurs är Nils Oscars Julöl. När den inte visades på julölssläppet den 15/11 höll jag på att bli tokig, men den kommer ju faktiskt den 1/12 istället så jag är åter ganska lugn igen!

Här kommer en rejäl genomgång med lite äldre modeller av denna, enligt mig, Sveriges bästa julöl.

Ett öl jag hittade i Köpenhamn, eller jag hittade två varav den ena skickades upp till Stockholm och gavs till Gyllenbock. Han bjöd tillbaka med en från 2001. Väldigt kul att få prova 2001an också. Gyllenbock har precis som jag gått igenom de flesta årgångarna men missat just den från 2006. Jag får klara mig utan nästa år. Men jag kan glädja en vän så här i juletider.

Mörk brun färg men nästan helt skumlös. Det är väl åldern som tar ut sin rätt.

Doften är oerhört maltig. Stor rostad doft med klara inslag av vörtbröd.

Denna är mer smakrik än vad de tidigare har varit. Det har verkligen mått väl av att stå hå här länge. Okey, 3 år är inget på ett öl, men det var verkligen välutvecklat. Precis som i doften är det oerhört maltig och en stor rostad öl. Det smakar lite som att om man skulle haft lite soja i kaffet.

Smakar även lite som ett julbröd, stor brödighet med lite aprikoser i. Väldigt härlig eftersmak av choklad och lite lakrits.

Julölsindex 9,5/10
Pris 50 kr 500 ml
Inköpt år 2009 finns inte i systembolagets sortiment

Inga kommentarer: